9 tips om inclusief te communiceren en uit je bubbel te breken

Inclusieve communicatie is meer dan een trend, het is een must. Want onze wereld is superdivers en als we ‘m op een positieve manier willen veranderen, dan moeten we die superdiversiteit omarmen. De krachten bundelen. In dialoog gaan met diverse doelgroepen. Als die doelgroepen niet tot je netwerk behoren, is dat niet altijd even makkelijk. Met inclusieve communicatie breek je uit je bubbel. Onlangs gaf Hanan Challouki, expert inclusieve communicatie, een workshop over het onderwerp. We delen graag 9 interessante tips.

1. Communiceer vanuit gedeelde interesses

Als communicatieprofessional wil je natuurlijk dat mensen zich in je boodschappen herkennen. Zoek daarom naar wat jouw organisatie en diverse doelgroepen verbindt. Enkele eenvoudige voorbeelden: een brede waaier aan mensen wil genieten van de natuur, wil spullen hergebruiken of heeft last van druk verkeer. 

2. Check je communicatie op stereotypen

Welk beeld gebruik je als organisatie die bijvoorbeeld een watertekort in een ontwikkelingsland wil aankaarten? Dat van een hulpbehoevend meisje? Of zet je een meisje in de kijker dat het heft in eigen handen neemt? Onbewust sluipen er in communicatie weleens stereotypen, wees hier extra alert voor.

3. Ga op zoek naar brugpersonen

Hoe leg je contact met doelgroepen die nog niet tot je netwerk behoren? Ga op zoek naar organisaties en personen met een brugfunctie. Zij kunnen je inzicht geven in de leefwereld en interesses van specifieke doelgroepen. Tegelijk zijn die tussenpersonen belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met doelgroepen die jou niet kennen. Zo wilde Bos+ bijvoorbeeld mensen in armoede laten genieten van bos en natuur. Ze slaagden in hun opzet dankzij hun samenwerking met vzw Hobo, een organisatie die werkt met thuislozen.

4. Veranker je netwerk in je organisatie

In een organisatie die inzet op diversiteit en inclusiviteit, bouwen alle collega’s mee aan een diverser netwerk. Help elkaar door jullie contacten met elkaar te delen. Ga op zoek naar een manier om jouw netwerk te verankeren binnen je organisatie en bredere netwerk. 

5. Zorg voor een gelijkwaardige relatie

Respect en gelijkwaardigheid liggen aan de basis van elke succesvolle samenwerking. Denk dus verder dan wie jij wil bereiken met jouw boodschap. Ga na hoe jouw organisatie een meerwaarde kan zijn voor anderen. Hoe kunnen jullie elkaar ondersteunen en versterken?

6. Durf af te wijken van basisregels rond sociale media

Socialemediaplatformen zijn diverser dan je zou denken. Zo zitten er niet enkel jongeren op Instagram. En Insta is weliswaar een platform voor inspiratie, maar het wordt ook gebruikt voor maatschappelijke statements. Tegelijk wordt LinkedIn steeds meer een medium om content te delen over het persoonlijke leven. Experimenteer er gerust mee!

7. Volg diverse community’s

Door op sociale media verschillende groepen en community’s te volgen, krijg je een beter beeld van hun leefwereld en interesses. Een interessant vertrekpunt om een gemeenschappelijke basis te vinden voor jouw communicatie.

8. Zoek ambassadeurs

Hoe kan je specifieke doelgroepen en community’s niet alleen volgen, maar ook bereiken? Schakel bijvoorbeeld influencers of ambassadeurs in, Instagram en TikTok zijn daar de perfecte platformen voor. En dat hoeven niet per se bekende Vlamingen te zijn, integendeel. Micro-influencers staan dichter bij hun community en kunnen jouw boodschappen op een authentieke manier bij hun volgers mee verspreiden.

9. Analyseer je doelgroepen

Je kan diverse doelgroepen ook beter leren kennen door je communicatieacties te analyseren: wie liket en reageert op jouw berichten? Wie bereiken de influencers waarmee je samenwerkt? Welke mensen komen er naar je evenementen? Kijk niet alleen naar de cijfers, maar ook naar de mensen die erachter schuilgaan: wie zijn ze, welke kanalen gebruiken ze, welke (beeld)taal hanteren ze, hoe kijken zij naar de wereld en de toekomst, welke interesses delen jullie?

Veel succes!