Accijnsverlaging benzine levert staatskas niets op | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

Accijnsverlaging benzine levert staatskas niets op

Persbericht Bond Beter Leefmilieu

dinsdag 12 augustus 2014

In een persbericht pleit de Petroleum Federatie voor een verlaging van de accijnzen op benzine, om de verdieseling tegen te gaan. “Dit zal de staatskas handen vol geld kosten. De enige mogelijkheid om de verdieseling tegen te gaan zonder de staatskas te treffen, is de accijnzen op diesel verhogen,” zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu (BBL).

De petroleumfederatie klaagt omdat ze dure diesel moet  importeren en benzine exporteren om aan de marktvraag te voldoen. De oplossing van de sector? Een accijnsverlaging van 10% op benzine (0,074 euro). De federatie komt met verrassend nieuws: zo een accijnsverlaging zou toch goed zijn voor de staatskas. Doordat de accijnsontvangsten op een benzinewagen na die verlaging nog altijd 213 euro hoger zouden liggen dan die op een dieselwagen en het aandeel benzinewagens zou stijgen, zouden de totale accijnsontvangsten stijgen."

Die verrassende vaststelling blijkt niet te staven met cijfers. Een accijnsverlaging van 10% op 1,66 miljard liter verkochte benzine zal de overheid bijna 123 miljoen euro kosten in jaar 1. Om die put te dempen met meeropbrengsten van de hogere accijnzen op benzine zouden er meer dan een half miljoen dieselwagens vervangen moeten worden door benzinewagens. Zelfs met de meest optimistische aannames over de vernieuwing van het voertuigenpark en het aandeel nieuwe benzinewagens, duurt dat minstens vijf jaar.  “De Petroleum federatie doet haar rekenwerk best nog eens over. Tijdens deze regeerperiode zou een accijnsverlaging op benzine de staatskas enkel geld kosten, bij gelijkblijvende accijnzen op diesel.” Reageert Mathias Bienstman, beleidsmedewerker mobiliteit van BBL. “De enige mogelijkheid om de verdieseling tegen te gaan is de accijnzen op diesel verhogen. Dat kan tot 600 miljoen euro opbrengen.”

“Vanuit maatschappelijk oogpunt moeten de accijnzen de externe kosten zoals luchtvervuiling verrekenen in de brandstofprijs. Studies vanuit de Vlaamse administratie wijzen er op dat dat ruim onvoldoende gebeurt. Ook om de milieuvervuiling tegen te gaan zonder de staatskas te treffen, is de verhoging van de accijnzen op diesel aangewezen.” besluit Mathias Bienstman van BBL. Ook de Europese Commissie beveelt België aan om de accijnzen op diesel te verhogen.