Bestelwagens mogen meer CO2 uitstoten

De Europese commissie heeft, onder druk van de automobielindustrie, haar doelstellingen inzake energie-efficientie van nieuwe bestelwagens gevoelig afgezwakt. In plaats van de vooropgetelde 135 g CO2/km zal nu de zwakkere norm van gemiddeld 147 g CO2/km als richtsnoer dienen. Dat beslisten de Europese Ministers van milieu vorige maandag. Hiermee herhaalt zich het scenario dat we al vaststelden bij het bepalen van emissiedoelstellingen voor personenwagens, waar de Europese Commissie ook al bakzijl moest halen onder druk van de constructeurs.

De beslissing van de Raad betekent ook een gevoelige stap achteruit voor de verkeersveiligheid. De voornaamste reden waarom er een rem wordt gezet op de efficiëntie van bestelwagens is de drang naar steeds zwaardere motoren. Hiermee kunnen gevoelig hogere snelheden worden gehaald op de autosnelwegen, wat de veiligheid van het wegverkeer verder in het gedrang brengt.

Recent toonde een studie van TNO en CE Delft aan dat een bestelwagenpark met het gemiddelde vermogen van 1997 – toen er nog een duidelijk onderscheid heerste tussen bestelwagens en racewagens - 16% zuiniger zou zijn dan vandaag het geval is. Maar de constructeurs beweren zelfs de komende 9 jaar het verbruik niet te kunnen laten dalen met 14 %.

Een vermogen beter aangepast aan de noden van bestelwagens zou het aantal verkeersslachtoffers gevoelig dalen. Een halvering van het aantal verkeerslachtoffers op autosnelwegen is bijvoorbeeld mogelijk bij een beperking van de maximumsnelheid tot 110 km/h.

Bovendien zouden deze voertuigen ook 10% goedkoper zijn dan de bestelwagens van vandaag. Hun totale eigenaarskost zou ook 12% lager komen te liggen. De vele kleine en middelgrote ondernemingen die Vlaanderen, België en Europa rijk zijn, zouden hier zeker wel bij varen.

De Europese Raad miste een zoveelste kans om Europa veiliger, gezonder en milieuvriendelijker te maken.

 

Luchtkwaliteit