CNG-wagens: beter, maar niet goed genoeg

In het debat rond de vergroening van het wagenpark schuift Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts CNG- en elektrisch personenvervoer als gelijkwaardige alternatieven naar voren. Zijn Waalse collega Carlo Di Antonio geeft zelfs volmondig de voorkeur aan 'compressed natural gas'. Hoog tijd voor een reactie: met gas als alternatieve brandstof voor personenwagens blijft de koolstofarme maatschappij immers een verre droom. Er zijn betere opties.

Dreigende lock-in

Een voertuig dat rijdt op LNG of CNG heeft dan wel een iets lagere uitstoot dan een wagen met een klassieke verbrandingsmotor (1), maar gas blijft een eindige, fossiele brandstof. Als de ministers nu de infrastructuur bouwen voor personenvervoer op gas en de burgers aansporen tot het gebruik ervan, creëren ze nog een lock-in voor fossiele brandstoffen. Het milieuvoordeel is al na 5 jaar uitgewerkt, want dan zullen alle nieuwe personenwagens gemiddeld minder uitstoten dan CNG-wagens nú, maar de infrastructuur staat er voor decennia en is slechts interessant als er blijvend voertuigen op gas verkocht worden. (2)

Objectieve vergelijking

Om een objectieve vergelijking te kunnen maken van de milieu-impact van  verschillende brandstoffen en voertuigtechnologieën, moeten we kijken naar de uitstoot over de gehele keten (‘well-to-wheel’). Het is namelijk zo dat ook de winning en het transport van gas heel wat broeikasgasemissies veroorzaakt. Net zo moeten bij elektrische wagens ook de emissies meegerekend worden die vrijkomen bij het productieproces van de elektriciteit.

TNO en CE Delft tonen met onderstaande grafiek aan dat de elektrische wagen in verhouding tot de CNG-toepassingen beduidend beter presteert in zo een analyse. CNG en LPG presteren zelf opmerkelijk zwak voor de factor luchtverontreiniging. Hoe groter het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix, hoe lager de CO2-uitstoot van de elektrische wagen. Een pleidooi voor elektrisch vervoer is dan ook onlosmakelijk verbonden met de doelstelling van 100% hernieuwbare energievoorziening.

We roepen beide ministers op de langetermijnblik te behouden in dit debat. Een combinatie van zachte modi, openbaar vervoer en (gedeelde) elektrische mobiliteit en waterstofvoertuigen is de toekomst in het personenvervoer, niet de voertuigen op gas.

(1) Zie ook: How clean are Europe’s cars 2015. Een wagen op CNG stoot bij gebruik momenteel gemiddeld zo’n 100 g CO2/km uit. Dat is iets minder dan de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte wagens in Europa in 2014: 123 gram CO2/Km. In 2021 moeten alle nieuw verkochte wagens in Europa een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2/km halen.

(2) Meer weten? Lees het rapport 'Scenario's voor een koolstofarm België tegen 2050' van VITO en Climact.

Elektrische wagens