Docks wakkert autoverkeer rond Brussel aan: lessen voor Uplace? | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

Docks wakkert autoverkeer rond Brussel aan: lessen voor Uplace?

Erik Grietens
Foto Imagedesk - Tim Dirven

Een jaar na de opening van winkelcentrum Docks Bruxsel blijkt dat de meeste klanten vroeger in de binnenstad gingen winkelen en dat ze vooral de wagen nemen. Het Brussels gewest en Docks zelf beweerden dat het winkelcentrum geen concurrentie zou vormen voor handelaars in de binnenstad en dat een groot deel van de klanten met het openbaar vervoer zou komen. Niet dus. Wat nu met die andere monsterdossiers: Uplace en the Mall of Europe?

Barometer geeft slecht weer

De nieuwe cijfers komen uit de zogenaamde Barometer van Atrium.Brussels, een tweejaarlijks onderzoek naar de evolutie van de handel in 50 wijken in Brussel. De nieuwe versie van de barometer wordt in december officieel voorgesteld, maar Brussels minister van Economie Didier Gosuin (Défi) gaf in het parlement al toelichting bij de cijfers, op vraag van Brussels parlementslid Paul Delva (CD&V). 

Ambitie niet waargemaakt

Uit het antwoord van de minister blijkt dat Docks Bruxsel voornamelijk concurrentie voert met de stedelijke handel in het stadscentrum, en in mindere mate met twee andere winkelcentra in Brussel. Meer dan 90 procent van de bezoekers winkelde voordien in de Brusselse boven- of benedenstad. De komst van Docks veroorzaakt dus in grote mate een verplaatsing van de activiteit in de ruimte. De conclusie van minister Gosuin is dan ook “dat de aanvankelijke ambitie niet werd waargemaakt”. Deze bestond erin om nieuwe klanten, eerder bemiddeld en afkomstig uit Vlaams-Brabant, aan te trekken. Bovendien gaat de verschuiving “ten koste van duurzame mobiliteit: veel minder voetgangers, minder openbaar vervoer en veel meer auto’s”, aldus de minister.

De ezel en de steen

Toen Docks Bruxsel in 2016 de deuren opende, maakten Unizo, BBL en BRAL zich al grote zorgen over de impact van het winkelcentrum op de handel in de stad en op de verkeersleefbaarheid in de buurt. Die zorg blijkt nu terecht, de voorspellingen zijn uitgekomen. We hopen nu dat de ezel zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot en dat de plannen voor Uplace aan het viaduct van Vilvoorde en The Mall of Europe op de Heizel worden afgevoerd. De stadscentra in Vlaanderen en Brussel zijn al ware shoppingparadijzen. Het zou beter zijn om daarin te investeren.

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:

Erik Grietens

Beleidsmedewerker ruimte

Na 20 jaar kent ruimtelijke ordening geen geheimen meer voor Erik Grietens, maakt niet uit of het over betonstop, kernversterking of de kostprijs van onze versnipperde bebouwing gaat.

Meer over Uplace & NEO

Ontvang InZicht

Wekelijks onze kijk op de milieu-actualiteit