Duurzaam is in de mode

Mode en de circulaire economie: het lijkt als water en vuur. Uitzonderingen daargelaten staat de mode-industrie niet bepaald bekend als een sector die duurzaam werkt. Daarnaast leidt een niet aflatend spervuur aan modegrillen tot de aankoop van nieuwe kleding, en dus tegelijk tot de veroudering van wat al in de kast hangt. Des te beter dat Plan C en het Flanders Fashion Institute samen een gids voor circulaire mode hebben opgestart.

Mode is geen afval

Het initiatief heet Close The Loop en biedt designers, producenten, retailers en consumenten een tool aan om duurzamer te werken. In elke van de zes fases van de levenscyclus van een kledingstuk, van ontwerp tot einde leven, reikt de website vijf duurzaamheidsstrategieën aan die passen binnen een circulaire economie.

Zo wordt zowel in de ontwerp- als de productiefase van de levenscyclus voorgesteld dat fabrikanten zich kunnen richten op de levensduur van de kleding. Wij moesten spontaan denken aan ‘The 30-Year T-Shirt’ van ontwerper Tom Gridland: dat is - zoals de naam verraadt - een kledingstuk met een bijzonder lange garantie. Hergebruik en zelfs herontwerp kunnen aan het ‘einde van het leven’ voorkomen dat mode afval wordt.

Productiestrategieën zoals ‘denk aan het milieu’ of ‘probeer nieuwe technologieën’ lijken iets te algemeen om van echte strategieën te kunnen spreken, maar dat is slechts een kleine bedenking, want wie doorklikt stuit op zinvolle en concrete aanbevelingen, bijvoorbeeld rond het gebruik van chemicaliën. En als we toch kritiek leveren: vanuit het perspectief van een levenscyclusanalyse is het logisch dat de consument een belangrijke rol te spelen heeft, maar we vragen ons wel af welke consument gebruik gaat maken van deze tool.

Belangrijke referentie

Dat zijn maar kleine kanttekeningen bij een beloftevol initiatief. Close The Loop bevat ontzettend veel nuttige informatie en presenteert dat op een toegankelijke manier. Het lijkt ons dat de website kan uitgroeien tot een belangrijke referentie voor de binnenlandse modesector. Dat een aantal voorlopers in de mode-industrie zich bij het initiatief aansluiten, is bovendien bijzonder goed voor het draagvlak ervan.

Circulaire businessmodellen