Joris Haems Directeur van Ecopuur

Joris Haems, directeur van Ecopuur, onderneemt met meerwaarde voor milieu en maatschappij. 

‘Duurzaamheid is gewoon goed voor je business’

Joris Haems, directeur van Ecopuur, onderneemt met meerwaarde voor milieu en maatschappij. 

Hoe combineer je duurzaamheid met ondernemen en waarom kies je daarvoor? Joris Haems, directeur van Ecopuur, vertelt ons er alles over. Hij leidt een ploeg van 30 medewerkers, die samen woning-, water- en energietechnieken installeren. Denk daarbij aan zonnepanelen, warmtepompen, ventilatie en waterrecyclage. Ze kiezen bij voorkeur voor producten die CO2-neutraal zijn en stemmen die optimaal op elkaar af, om extra kosten en energie te besparen.

Welke bijdrage wil Ecopuur leveren aan de maatschappij? 

Joris Haems: “Wij bewijzen dat je perfect technieken kan installeren die het wooncomfort verhogen en die tegelijkertijd een meerwaarde bieden voor het milieu en de maatschappij, bijvoorbeeld door energie te besparen. Dit kan een financiële keerzijde hebben. Sommige van onze technieken of oplossingen zijn duurder en ze verdienen zichzelf niet altijd snel terug, maar dat doet een mooie keuken ook niet. Die kost alleen maar geld en die verbetert de maatschappij of het milieu niet. Investeren in een warmtepomp, een regenput of meer zonnepanelen levert wel een financieel en maatschappelijk rendement. Als we de mensen daarvan kunnen overtuigen, hebben we ons doel bereikt” 

We kunnen niet blijven doen alsof er niets aan de hand is. Regenputten staan bijvoorbeeld al zomers leeg omdat er te weinig regen valt en de boeren kunnen hun gewassen niet irrigeren omdat het grondwater te laag staat.

“Je kan dit watertekort mee helpen oplossen. Ecopuur biedt een waterrecyclagesysteem aan waarmee je huishoudelijk water kan hergebruiken. De installatie, ter grootte van een koelkast, kost 3500 à 4000 euro. Wie dit financieel aankan, heeft de verantwoordelijkheid om zulke maatschappelijke problemen aan te pakken.” 

Welke eigenschappen deelt jouw bedrijf met Bond Beter Leefmilieu? 

“Ik las in De Morgen dat Dirk Draulans leeft als een kluizenaar om de natuur zo weinig mogelijk te belasten. Veel respect daarvoor maar dat is voor veel mensen te extreem. Niet iedereen wil op die manier leven. Ecopuur kiest voor een meer pragmatische aanpak waarmee je ook een groter publiek kan aanspreken. Dat zie ik ook bij BBL.” 

“Wij bereiken een brede doelgroep, net zoals BBL. Niet alleen sterk overtuigde  idealisten, maar ook een publiek dat verder van het groene gedachtegoed afstaat.” 

“We kijken verder dan onze neus lang is. Als klanten ons bijvoorbeeld advies vragen over drievoudig glas, dan zullen we dat geven, ook al bieden we zelf geen ramen aan.”

 
Welke eigenschap moeten jouw werknemers absoluut hebben?

“Bij de aanwerving van installateurs staat technische competentie voorop. Onze technieken moeten in de eerste plaats goed geïnstalleerd zijn. Onze visie op duurzaamheid promoten we vervolgens na de aanwerving. Maar we profileren ons ook duidelijk als duurzaam en dat is een extra troef bij het aantrekken van medewerkers voor verkoop, marketing en projectleiding. Mensen willen graag werken voor een bedrijf met een dergelijke visie.”

 
Wat was de laatste duurzame investering die Ecopuur deed en waarom kozen jullie daarvoor? 

“Ons kantoor is een jaar of acht geleden gebouwd en het is een passiefkantoor. Op vlak van mobiliteit hebben we vorig jaar een tiental laadpunten geïnstalleerd. Telkens er een nieuwe wagen komt, moedigen we werknemers aan om te kiezen voor elektrisch rijden. Daarnaast verminderen we de afgelegde kilometers, door in te zetten op thuiswerk en door de regio waar we actief zijn te beperken. We drinken kraantjeswater. Er liggen zonnepanelen op het dak. Wanneer we een waterrecyclagesysteem verkopen, schenken we een deel van de opbrengst aan waterprojecten in Afrika. We hebben bijtjes en een boomgaard op ons terrein. Ik denk niet dat we nog veel meer duurzame investeringen kunnen doen.”  

Merken jullie bij klanten een groeiende interesse in klimaat en milieu?

“Meer en meer, en uit verschillende hoeken. Enerzijds bij de klanten die altijd onze doelgroep geweest zijn: de typische Bond Beter Leefmilieu-, VIBE- en Natuurpunt-aanhanger. Daarnaast zien we nu ook in alle lagen van de bevolking interesse in groene technieken, ook in het high-endsegment. Het dringt overal door. Vroeger overtuigenden we enkel de echt groene jongen, maar nu gaat het veel breder. Groen werd ook chique dankzij Tesla die een doorbraak forceerde in elektrische mobiliteit. Het hoort zo, niet meer alleen voor de believers.” 

“De vragen die wij krijgen, tonen aan dat de aandacht voor klimaat en milieu stijgt. Dagelijks contacteren mensen uit het hele land ons voor het waterrecyclagesysteem. Inspelen op nieuwe technieken is heel belangrijk, omdat het loont. We zijn mee met de meest vooruitstrevende stand van zaken.” 

Welk bedrijf bewonder je het meest op vlak van duurzaamheid, en waarom?

“Ons zusterbedrijf Durabrik, een projectontwikkelaar, heeft een duurzame inslag. Onze uitwisseling versterkt dat zeker. Projectontwikkelaars worden vanuit bepaalde hoeken met de vinger gewezen omdat ze met verkavelingen nieuwe grond innemen. Maar in al hun projecten besteedt Durabrik zeer veel aandacht aan groene ruimte. Voor materialen kijken ze naar de duurzame oplossingen die op de markt beschikbaar zijn en ze zorgen ook goed voor hun personeel.” 

“Een ander voorbeeld is BOSS paints, die zijn zo vooruitstrevend op vlak van duurzaamheid. Bij de productie van hun verf houden ze rekening met milieuvriendelijke oplossingen. Ze werken waar mogelijk met groene energie. Ze kiezen resoluut voor elektrische mobiliteit. Ook zij hebben ook aandacht voor het welzijn van hun personeel.”  

Welk moment overtuigde je om je in te zetten voor het milieu?

“Eigenlijk ben ik al sinds mijn jeugd met milieu bezig, zonder er extreem in te zijn. Ik probeer rekening te houden met onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik heb altijd dicht bij de natuur gestaan maar ook comfort is belangrijk en die twee kan ik hier bij Ecopuur verenigen. Zorg voor natuur en comfort hoeven echt geen tegenstelling te zijn. Ik zet me ook beroepsmatig in voor de maatschappij omdat ik de evolutie van de klimaatverandering behoorlijk beangstigend vind. Ik vind het mijn plicht om er iets aan te doen, hoe beperkt het ook is. We gaan nu nog met z’n allen skiën maar hoe lang gaat er daarvoor nog genoeg sneeuw liggen in de Alpen? Het tempo waarop de ijskappen smelten in Groenland is ijzingwekkend. Ik ben niet tegen skiën, maar laten we dat doen op een manier waarop er binnen vijftig jaar ook nog sneeuw op de bergen ligt.”

Welk advies geef je aan ondernemers die willen kiezen voor duurzaamheid?

Er is maar één piste en dat is op een duurzame manier ondernemen. Wie die weg niet inslaat, heeft geen toekomst.

"De overheid zal meer en meer verplichten om de leefomgeving te respecteren. Je kan je daar maar beter nu al op voorbereiden in plaats af te wachten, want dan verlies je je marktpositie. Ondertussen vragen de klanten altijd meer naar duurzame oplossingen. Als je een leider wilt zijn en scoren op de markt, dan moet je je klant voor zijn en niet slaafs reageren op een trend in de markt. Want dat is een zwaktebod. Ik vind het juist krachtig om in te zetten op een trend, het is een argument voor de klant om voor jou te kiezen. Duurzaamheid is gewoon goed voor je business.”