"Een buur die gerenoveerd heeft wordt een wijkambassadeur voor renovaties"

Vlaanderen is aan een heuse renovatiegolf begonnen. Maar het tempo waaraan we woningen renoveren moet een stuk hoger liggen als we de Europese klimaatdoelstellingen willen halen. Daarom zet Befutura in op collectieve renovaties, samen met steden en huiseigenaars. Laurent Meertens legt uit hoe het werkt. En waarom het werkt.

Kan je in één zin uitleggen wat Befutura doet?

Laurent Meertens: “Befutura is een totaalontzorger voor zowel steden als huiseigenaars, die energiezuinige huizen creëert voor een optimaal budget.”

Wie kan bij jullie aankloppen?

“Steden zijn onze eerste doelgroep. Als we naar de Europese klimaatdoelstellingen kijken, zien we dat er heel wat moet gebeuren voor 2050. Door samen met steden collectieve renovaties te organiseren, kunnen we op veel grotere schaal werken aan CO2-beperking en een lager energieverbruik. De uiteindelijke doelgroep in dat proces is natuurlijk de huiseigenaar.” 

“We gaan ook in op individuele cases van huiseigenaars, omdat zij een hele wijk kunnen beïnvloeden. Als er iemand in een straat of wijk renoveert, verandert niet alleen het straatbeeld. Vaak verandert ook het gedrag van mensen in de onmiddellijke omgeving. In Leuven hebben we bijvoorbeeld samengewerkt met iemand die, sinds zijn renovatie, constant vragen krijgt uit de buurt: hoe heb je dat gedaan, met wie heb je gewerkt, welke materialen heb je gebruikt? Zo wordt een buur die gerenoveerd heeft een lokale energie-expert, een wijkambassadeur. En zo ontstaat er een olievlekeffect en groeit het potentieel voor collectieve renovaties.”

Hoe is het idee voor Befutura ontstaan?

“Lokale overheden hebben veel geld geïnvesteerd in ongetwijfeld zeer waardevolle energie- en renovatiestudies. Nu is het tijd voor veldpartners die de theorie in praktijk omzetten. Dat is niet alleen nodig om de klimaatdoelstellingen te halen. Onze manier van leven verandert ook voortdurend. Mensen werken meer van thuis, dus wordt niet alleen leefcomfort maar ook een soort professioneel comfort belangrijk. Jongeren wonen alsmaar langer thuis. Ook oudere mensen willen langer in hun woning blijven, moeten dat misschien zelfs, want de kostprijs van een woonzorgcentrum is niet voor iedereen weggelegd. Woningen moeten dus aan die nieuwe vormen van energieverbruik aangepast worden. Alleen weten huiseigenaars vaak niet hoe ze aan een renovatie moeten beginnen. Er zijn veel vragen en soms zelfs onzekerheid en angst over budget en aanpak. Daarom willen we met Befutura totaalontzorger zijn. We verwijzen mensen niet enkel door naar de juiste aannemer en zijn geen groepsaankoopformule. Wij zeggen echt: laat het aan ons over en wij zorgen dat je opnieuw welkom wordt geheten in je huis 2.0.”

Waarom werk jij voor Befutura?

“Befutura is in maart 2020 boven de doopvont gehouden. We hebben het verhaal getrokken met een team van ondernemers - de schouders zetten onder een start-up sprak ons allemaal aan. Maar wat ons ook motiveert, is dat we impact hebben op levens, op het comfort van mensen, op de marktwaarde van hun huis. Als we bijvoorbeeld ouders kunnen helpen bij de renovatie van hun huis vóór het doorgegeven wordt aan erfgenamen, dan is dat een heel mooi cadeau voor de kinderen. We kunnen echt een verschil maken, dat is een mooie opdracht.”

Hoe maakt jullie renovatiemodel het verschil?

“We beginnen ver voor de renovatie. We zitten eerst met een stad aan tafel, samen bepalen we de doelstellingen en het te volgen proces. Pas dan gaan we aan het werk. Als de stad weet wat er in welke wijk moet gebeuren, gaan we met die knowhow aan de slag. Anders brengen we zelf met speciale software het energieverbruik van wijken in kaart. Daarna communiceren we gericht met huiseigenaars, wijk per wijk. We leggen uit dat het energieverbruik in hun wijk hoger ligt dan elders. We organiseren infosessies en berekenen de energiesituatie van de huiseigenaar. We laten ook zien wat de situatie zal zijn na renovatie: hoeveel minder energie verbruikt zal worden, hoeveel minder CO2 uitgestoten zal worden. Als mensen groen licht geven, contacteren we aannemers. Vervolgens kunnen mensen kiezen voor een renovatiepakket of een aanpak à la carte. We volgen het project van a tot z op, zijn het eerste aanspreekpunt voor de aannemers en vergelijken de uitgevoerde werken met de offertes. In een laatste stap, en die is belangrijk voor de stad, keren we met de resultaten die we in een wijk behaald hebben terug naar diezelfde wijk, waardoor mensen getriggerd worden om met de buren te spreken over renovaties. Zo wordt er een tweede golf gecreëerd.”

Onze kickstartertool toont hoeveel de renovatieprijs zal dalen in functie van het aantal deelnemers. Zo stimuleren buurtbewoners elkaar om in te stappen

“In ons calculatiemodel zit ook een soort kickstartertool. Die laat zien hoeveel huizen er al deelnemen aan een collectieve renovatie en hoeveel de diverse renovatietechnieken kosten met dat aantal deelnemers. De tool toont ook hoeveel de prijs zal dalen in functie van het aantal deelnemers, waardoor buurtbewoners elkaar stimuleren om in te stappen.”

“Tot slot ontwikkelden we een dashboard waarmee steden waarin we actief zijn inzicht krijgen in waar we mee bezig zijn: hoeveel mensen hebben we gesproken, hoeveel offertes hebben we gemaakt, hoeveel mensen gaan renoveren, welke CO2-vermindering hebben we gerealiseerd… Daarnaast geven we ook toegang tot alle vragen die we van huiseigenaars kregen, waardoor een stad haar communicatie kan afstemmen op de behoeften die we in het veld ervaren.”

Wat was jullie mooiste project tot nu toe?

“Een jong koppel uit Antwerpen heeft in Leuven een huis gekocht dat volledig verbouwd moet worden. Ze hebben al een architect, maar ze willen dat wij hun energie-architect worden. Het mooie aan dit verhaal is dat ze bij ons terechtgekomen zijn dankzij een wijkambassadeur waarmee we eerder een renovatie uitgevoerd hebben. Maar ook dat die mensen zeggen: wij zijn geen handige harry’s, dankzij jullie totaalontzorging voelen we ons op ons gemak. Zo’n verhalen geven een boost.”

We weten wat er moet gebeuren. Laten we nu gewoon dóén

Welke tip wil je graag delen met jullie primaire doelgroep, de lokale overheden?

“Het is tijd voor boots in the field. We weten wat er moet gebeuren, iedereen weet waar de probleemwijken liggen. Laten we nu gewoon dóén. Don’t waste energy is onze tagline, eigenlijk zou het moeten zijn: don’t waste time and energy. Vooruit met de geit.”

 

Wil je meer weten over de aanpak van Befutura?

> Surf naar befutura.co.

> Mail Laurent Meertens, aanspreekpunt voor steden en voor het partnernetwerk van aannemers, via laurent [at] befutura.co.

> Herbekijk ons webinar over collectieve renovaties waarin Laurent meer uitleg geeft over het onderwerp.

Duurzaam bouwen en wonen Collectieve renovaties

Meer over Duurzaam bouwen en wonen, Collectieve renovaties