Een nieuwe snoet voor vrachtwagens redt levens en het klimaat

Een voorstel van de Europese Commissie [1], dat vandaag is aangekondigd, zal Europese vrachtwagens veiliger en zuiniger maken. Bond Beter Leefmilieu verwelkomt het voorstel van de commissie over het gewicht en de afmetingen van vrachtwagens. Het kan een belangrijk keerpunt zijn voor de veiligheid op de weg en een kleine stap voorwaarts om de emissies van het vrachtverkeer te verminderen.

Slechts 3% van de Europese voertuigvloot zijn vrachtwagens. Toch zorgen ze in de EU voor 25% van de uitstoot van het wegtransport en 18% van de ongevallen, waarbij jaarlijks 7000 mensen sterven[2]. De huidige Europese wetgeving zorgt ervoor dat alle vrachtwagens er als schoendozen uitzien. Ze hebben een stompe neus. Dat maakt vrachtwagens onveilig en zorgt voor een hoog brandstofverbruik.

Een verandering van de wetgeving zal langere vrachtwagencabines mogelijk maken. Zo kan de voorkant een betere vorm krijgen met een ronde neus en een kreukelzone. (zie illustratie) Dit verbetert de aerodynamica van de vrachtwagen, vermijdt ongevallen door een beter zicht voor de bestuurder, vermindert de impact bij frontale botsingen en is veiliger voor voetgangers en fietsers. Deze veranderingen kunnen op termijn jaarlijks de levens sparen van enkele honderden weggebruikers en het verbruik met miljarden liter diesel laten dalen.

Jeannot Mersch  van de Europese federatie voor verkeersslachtoffers zegt: “Vrachtwagens hebben een slechte reputatie als het op verkeersveiligheid aankomt. Momenteel is een botsing met een vrachtwagen als tegen een muur aanknallen. Veranderingen in het design van de voorkant van de stuurcabine zal het aantal zwaargewonden en slachtoffers bij ongevallen verminderen. Deze verbeteringen zouden zo snel als mogelijk moeten doorgevoerd worden voor alle vrachtwagens.”

De huidige EU wetgeving laat impliciet slechts 2,35 meter over voor de stuurcabine, wat te weinig is om een rondere neus te voorzien. Dit houdt vooruitgang op het vlak van brandstofefficiëntie en de veiligheid tegen. Een studie uit 2012 van het Duitse onderzoeksbureau FKA  [3], toont aan dat een meer aerodynamische voorkant de luchtweerstand met 12% en het brandstofverbruik met 3-5% kan verminderen. Dat zou aan de huidige brandstofprijzen en afgelegde afstand een besparing van 1500 euro per vrachtwagen opleveren. Op Europees vlak zou het 5 miljoen ton minder CO2 emissies opleveren. De nieuw voorgestelde EU wetgeving zal het nu mogelijk maken om een iets langere cabine te bouwen, als het de aerodynamica en veiligheid verbetert.

Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu zegt: “De huidige vorm van vrachtwagens is voorbijgestreefd. Die slechte aerodynamica zorgt jaarlijks in heel Europa voor een verspilling van miljarden liters diesel. Het voorstel van de commissie is een kleine stap voorwaarts om het vrachtverkeer de 21ste eeuw binnen te loodsen en luchtvervuiling tegen te gaan.”

Luchtkwaliteit Klimaatbeleid