Europees Parlement geeft groen licht voor vervuilende dieselwagens

Dieselwagens mogen de komende jaren dubbel zo veel NOx uitstoten als de norm toe laat. Het Europees Parlement is er woensdag niet in geslaagd om de volksgezondheid te beschermen en milieuvervuiling tegen te gaan. Het Parlement slaagt de raad van de burgemeesters van onder andere Kopenhagen, Parijs en Madrid in de wind, net als die van de coalitie Test-Aankoop, Kom op tegen Kanker en Bond Beter Leefmilieu. Het laat zich dicteren door de automobielindustrie.

Het Europees Parlement is woensdag akkoord gegaan met het voorstel dat dieselwagens de komende jaren meer dan dubbel zoveel NOx mogen uitstoten als de norm toelaat. NOx veroorzaakt elk jaar 72.000 vroegtijdige overlijdens in Europa. Daarom ligt de norm op 80 milligram per kilometer. Onder druk van de auto-industrie wordt de norm nu de facto verhoogd tot 186 milligram per kilometer tot 2021. Daarna mag de norm nog altijd met de helft overschreden worden.

Dieselgate

De autoindustrie heeft de Europese beleidsmakers onder druk gezet met het argument dat ze tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de Real Driving Emission Tests (RDE). Die nieuwe testen kwamen er nadat duidelijk werd dat dieselwagens op de weg vijf keer meer NOx uitstoten dan wat u in de verkoopsfolder leest. Een grote verrassing was dat niet, maar #dieselgate maakte het probleem nog eens pijnlijk duidelijk.

Toch weten autofabrikanten al sinds 2007 dat vanaf 2014 de Euro 6-norm van 80 mg NOx/km zou gelden. De industrie had dus zeven jaar lang de tijd om hun motoren te optimaliseren en te innoveren. Daarbij konden ze een voorbeeld nemen aan de VS. Bij de Amerikanen geldt een NOx-norm van 43mg/km, en die wordt zonder problemen gehaald.

Wetgeving ontduiken

In plaats daarvan beslisten de fabrikanten om de wetgeving te ontduiken en de wetgever onder druk te zetten. Op die manier blijven ze onze gezondheid en het klimaat schaden. Het Technical Committee on Motor Vehicles (TCMV), waarin de leefmilieuministers van de lidstaten zetelen, stelde in oktober vorig jaar voor de autofabriekanten voldoende tijd te gunnen om de overgang te maken van labotests naar de RDEs. In die overgangstijd mogen dan de normen overschreden worden. Dat voorstel werd woensdag in het Europees Parlement aangenomen.

Het Parlement stemt

De stemming die woensdag plaatsvond in Straatsburg was nipt: 317 stemden tegen het voorstel, 323 tegen. Er waren 61 onthoudingen. Het was een dubbeltje op zijn kant.

Op het moment van schrijven is het uiteindelijke stemgedrag van onze Vlaamse Europarlementariƫrs nog niet duidelijk. U kan via de website Vote Watch nagaan welk Parlementslid u verantwoordelijk mag houden voor het falen van uw gezondheid en het op hol slaan van het klimaat.