Europese milieuministers verdeeld over uitstootrechten

De raad van milieuministers van de Europese Unie vond tijdens haar bijeenkomst in oktober geen overeenkomst over de grootste interne Europese splijtzwam in aanloop naar de klimaatonderhandelingen in Doha. De landen van de Unie zijn het oneens over de aanpak van de hete lucht of uitstootrechten (AAU) die zich bij enkele landen hebben opgestapeld tijdens de eerste Kyotoperiode. Als die uitstootrechten worden overgedragen naar een volgende Kyotoperiode (2013-2020) en hun gebruik niet wordt gelimiteerd, dan worden de al weinig ambitieuze klimaatdoelstellingen verder uitgehold. In totaal beschikken Oost-Europese lidstaten, Rusland en Oekraïne over 13 miljard ton aan ongebruikte uitstootrechten, of meer dan een kwart van de jaarlijkse, wereldwijde emissies. Bij het inleveren van ongebruikte uitstootrechten, bereik je emissiereducties op papier, die geen verschil maken voor het klimaat.

Zie ook het persbericht van CDM-watch (CDM = Clean Development Mechanism, een niet-gouvernementele milieu-organisatie, hetcdm is een soort flexibiliteitsmechanisme ):

http://www.cdm-watch.org/?p=4323

PwC-rapport verwacht klimaatopwarming van 4 tot 6 %

Het internationaal adviesbureau PwC (PricewaterhouseCoopers) publiceerde een update van de low carbon economy index. Daaruit blijkt dat wereldwijd het tempo om de koolstofintensiteit van de economie af te bouwen moet verzesvoudigen, willen we klimaatopwarming met meer dan 2 graden vermijden. PwC schat de kans dat zoiets mogelijk is laag in. In 2011 verbeterde de koolstofintensiteit met 0,7%, iets lager dan het gemiddelde van 0,8% het laatste decennium. Maar het moet volgens PWC 5,1% zijn, jaar na jaar tot 2050. PwC trekt er de ietwat voorbarige conclusie uit dat we ons moeten voorbereiden op een opwarming van 4° of 6° Celsius, hoewel uit de cijfers ook een andere conclusie valt te trekken. Bij een (snelle) groei van de productie, zoals in de opkomende landen, slagen (beperkte) efficiëntieverbeteringen er niet in de vervuiling terug te brengen. Als die efficiëntieverbetering niet spectaculair kunnen opgedreven worden, blijft de optie over om de groei beleidsmatig te temperen tot er andere opties zijn. Zo stelt Tim Jackson in zijn boek ‘Prosperity without Growth’ (‘Welvaart zonder groei’) dat de verbetering van de koolstofintensiteit van de productie in een groei-economie te traag gaat om de klimaatdoelstellingen te halen. Hij pleit ervoor om in te zetten op nulgroei of een stationaire economie, met een min of meer constante materiële productie. Welvaartcreatie gebeurt dan voornamelijk door steeds beter aan de immateriële behoeften van mensen te voldoen.

Meer informatie: http://www.pwc.com/en_GX/gx/low-carbon-economy-index/assets/pwc-low-carbon-economy-index-2012.pdf

Nieuwe Chinese leiding goed nieuws voor klimaatbeleid ?

De herverkiezing van Obama als president van de VS en de aanduiding van Li Keqiang als premier van China, naast president Xi Jinping, zou in vergelijking met mogelijke alternatieve uitkomsten goed zijn voor het klimaatbeleid in beide landen en mogelijk ook mondiaal. De koers die de VS en China varen in de klimaatonderhandelingen zal in grote mate bepalen of de partijen erin slagen tegen 2015 een klimaatakkoord te onderhandelen. Dat voornemen is afgesproken tijdens de laatste bijeenkomst in Durban.

Een kort artikel over het profiel van Keqiang vindt u hier : http://www.rechargenews.com/business_area/politics/article327403.ece

Europese Commissie stelt uitstootreductie luchtvaart uit

De Europese Commissie stelt voor om de opname in de Europese Emissiehandel (ETS) van vluchten vanuit en naar de Unie uit te stellen met een jaar. Ze wil zo de ideale omstandigheden creëren om tot een akkoord te komen over uitstootreductie van de luchtvaart in de schoot van het VN-agentschap ICAO (International Civil Aviation Organization )De beslissing komt er na druk vanuit landen buiten Europa die het plan van de Unie maar niets vonden. Sommige milieuorganisaties zoals Greenpeace vinden het voorstel van de Commissie te voortvarend: ze betwijfelen of de ICAO snel tot een aanpak van de vervuiling door het luchtverkeer komt, aangezien ze daar in het verleden ook niet in slaagde.

Klimaatbeleid