Europese normen maken wagens 2,5% zuiniger in 2012

De in 2012 binnen de EU verkochte wagens zijn in tests 2,5% zuiniger dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een jaarlijks rapport van Transport & Environment dat vandaag is gepubliceerd. Uit het rapport blijkt dat de meeste autofabrikanten op koers zitten om de Europese doelstelling van 130 gram CO2 per kilometer in 2015 te halen. Maar Fiat, Toyota en Peugeot-Citroen leveren wagens aan de klant waarvan het reëel verbruik opvallend dichter bij de testresulaten ligt dan die van BMW, GM of Daimler.

“Nieuw verkochte wagens zijn alsmaar zuiniger. Dat levert aanzienlijke voordelen op voor het milieu en de consument. Die evolutie kan zich doorzetten als de EU nieuwe CO2-normen voor 2020 aanneemt en de achterpoortjes in de testcyclus sluit,” zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu.

Sinds de EU in 2007 normen aankondigde voor de CO2 uitstoot van wagens, zijn wagens in tests 16% zuiniger geworden of meer dan 3% per jaar. Dat is drie maal zo veel als in de periode voor er wetgeving was. Daardoor verbruiken nieuw verkochte wagens in de EU gemiddeld ongeveer een liter minder dan 5 jaar geleden. Dat levert de consument in theorie gedurende de levensduur van de wagen een besparing op de brandstoffactuur van 3000 euro op. Maar omdat de wagens in realiteit meer verbruiken dan in de tests, levert de werkelijke verbetering slechts een besparing op van 1500 euro.

Omwille van het succes van de wetgeving voor het milieu en de consument staat de EU op het punt om strengere normen voor 2020 goed te keuren (95 gram CO2/km). Maar op de valreep heeft Duitsland de wetgeving opgehouden om er nog bijkomende achterpoortjes in te bouwen. Zo zou de CO2 besparing waarvoor elektrische wagens zorgen verschillende malen meegeteld worden om de norm te halen, zogenaamde “supercredits”.

Uit het rapport blijkt verder dat er een verschil is tussen de betrouwbaarheid van de gegevens over de CO2 uitstoot van de wagens van verschillende producenten. De onderstaande grafiek vergelijkt de verbetering in realiteit met de verbetering in tests de voorbije 6 jaar. Toyota verminderde het verbruik van haar wagens in reële rijomstandigheden het meest, GM het minst. Bij BMW en Daimler zijn het verschil tussen de opgegeven CO2-uitstoot en de werkelijke het grootste.

Mathias Bienstman concludeert: “Sommige autoproducenten trachten de normen te halen door de tests te manipuleren en technologie in te bouwen die weinig voordeel oplevert in reële rijomstandigheden. Maar andere producenten zoals Peugeot-Citroën en Toyota boeken excellente vooruitgang in het verminderen van het verbruik en de emissies, zonder een beroep te doen op trucjes. Alle autoproducenten zouden in de eerste plaats moeten focussen op wat de consument wil: goede en zuinige wagens. De Europese beleidsmakers kunnen een zetje geven door de 2020 normen zonder achterpoortjes aan te nemen.”

Bekijk het volledige rapport: http://www.transportenvironment.org/publications/how-clean-are-europes-cars-2013

Luchtkwaliteit