Geld ophalen met crowdfunding, een goed idee voor jouw organisatie?

Crowdfunding is hét idee van deze tijd als het gaat over geld inzamelen voor je projecten. Iedereen heeft wel al eens de portefeuille bovengehaald om wafels of pannenkoeken van FC De Rappe Rakkers of Scouts St.-Stoffel te kopen, maar crowdfunding gaat verder dan dat. Hoe zit dat juist? Wat kan je met crowdfunding bereiken? En is het een goed idee voor jouw organisatie om op de crowdfundingkar te springen?

Eerst en vooral: crowdfunding is een manier om geld in te zamelen (funding) door niet via één bank of sponsor te werken maar door verschillende (vaak kleinere) bedragen te verzamelen bij meerdere actoren (de crowd). Daarbinnen zijn er zijn veel verschillende vormen van crowdfunding. We gaan hier dieper in op drie categorieën. 

De eerste is equity-based crowdfunding. Stel je voor: Bart & Alia willen een elektrische cargofiets kopen voor de leveringen van hun duurzame bedrijfje. Iedereen die een bijdrage geeft, krijgt een financiële return - bijvoorbeeld een aandeel in het toekomstig bedrijfje. Bij de tweede vorm, reward-based crowdfunding, vragen Bart & Alia ook een bijdrage maar bieden ze daarvoor geen financiële return. Wel kunnen ze rewards geven in natura, zoals een uitnodiging voor het openingsfeest of een T-shirt van hun bedrijf. De derde vorm is donation-based crowdfunding: de goede oude filantropie, waarbij Bart & Alia het geld rechtstreeks in hun portemonnee krijgen zonder meer. 

De grootte van de som die je kunt ophalen, hangt af van de vorm van crowdfunding die je kiest. Reward-based en donation-based crowdfunding werkt voor projecten die tot maximaal 30.000 euro financiering zoeken. Grotere projecten kijken beter richting een crowdlendingplatform.

Ik zoek geld voor mijn project. Wat doe ik: een crowdfunding opstarten of een geschikte projectoproep zoeken?

Beide opties hebben hun voordelen. Als je reageert op een projectoproep, je voorstel indient en je project goedgekeurd wordt, krijg je het geld rechtstreeks op je rekening. Projectoproepen zijn dus een behoorlijk gemakkelijke manier van centjes vinden. Een nadeel is dat je afhankelijk bent van het bedrag dat de oproep wil geven. Bovendien werkt een projectoproep top-down en niet participatief: jouw project moet aan de criteria voldoen en je hangt vast aan de administratieve processen van de oproep. 

Bij een crowdfunding kan je zelf het bedrag bepalen, afhankelijk van wat je nodig hebt. Als bij jouw project vooral de maatschappelijke betrokkenheid en impact een grote rol spelen en je er een goed verhaal rond kan spinnen, dan lijkt crowdfunding een geschikte weg. Dat maakt crowdfunding, behalve een financieel hulpmiddel, ook tot een uitstekende pr- en marketingtool. Elk crowdfundingcampagne werkt als een inspirerend verhaal waarbij je mensen persoonlijk kunt betrekken. Via je campagne versterk je de band met je eigen achterban én boor je nieuwe netwerken aan. Je donateurs gaan dan optreden als ambassadeurs van je project en organisatie. 

Een crowdfundingcampagne vereist meer tijd en energie, maar biedt meer mogelijkheden dan enkel geld verzamelen. Je kan je campagne gebruiken om uiteenlopende strategische doelstellingen te realiseren: je project communiceren, vrijwilligers vinden, een community bouwen rond je project, om er maar enkele te noemen. Het netwerk dat je zo uitbouwt en de data die je over de donateurs verzamelt komen ook in de toekomst van pas. Je kunt donateurs dan rechtstreeks aanspreken bij een nieuwe fondsenwerving. 

Welke projecten zijn geschikt voor een crowdfunding? Hebben die bepaalde kenmerken?

Projecten die een duidelijke maatschappelijke meerwaarde hebben, alvast een eigen netwerk hebben en hun urgentie goed kunnen aantonen en communiceren zijn over het algemeen succesvol. Dit kunnen zowel kleinschalige lokale projecten zijn als campagnes over landelijke thema’s. Een voorbeeld van het eerste is Kamping Kontakt, een duurzame pop-upcamping in Leuven. Kook Het Seizoen, dat focust op koken met seizoensproducten, behoort tot de tweede categorie. Beide projecten haalden hun budget op met een succesvolle crowdfunding.

Met welk crowdfundingplatform werk ik best samen?

Er bestaan veel verschillende platformen. Bond Beter Leefmilieu werkt samen met Growfunding vzw. Zij zijn een reward-based crowdfundingplatform en doen aan participatieve crowdfunding: samen met projecthouders gaat Growfunding op zoek naar originele rewards – return in natura – die donateurs en projecthouders bij elkaar brengen. Zo breek je uit de onlinewereld en breng je mensen echt samen. Je kiest voor openheid en participatie, en maakt je donateurs tot echte deelnemers en ambassadeurs van je project. Zij zorgen voor een lokale verankering van de projecten. 

Ieder platform heeft zijn eigen manier van functioneren. Growfunding zet sterk in op het voorbereiden van je campagne. Tijdens een opleiding krijgen de projecthouders coaching om een sterke en heldere communicatiecampagne en netwerkanalyse uit te bouwen. Dankzij die intensieve begeleiding hebben hun projecten een erg hoog slaagpercentage in vergelijking met gelijkaardige platformen. Begint het al te kriebelen? In 2020 verzamelen we samen met Growfunding één keer interessante projecten, waarvoor we dan de opleiding en begeleiding organiseren om zelf een succesvolle crowdfunding te realiseren.

De keuze van het juiste platform (op jouw maat) is de sleutel tot succesvolle financiering. Benieuwd naar andere platformen? Strategies & Leaders maakte een overzicht van de positionering van verschillende Crowdfundingplatformen. 

> Stel je kandidaat voor het begeleidingstraject van Growfunding en BBL (enige kans dit jaar!)