Geluidsactieplan Zaventem onder de loep

Tot 15 januari loopt het openbaar onderzoek over het geluidsactieplan voor de luchthaven van Zaventem. Vliegtuiglawaai rond Zaventem bezorgt 38.000 mensen ernstige hinder en haalt 10.000 mensen ’s nachts uit hun slaap. Het nieuwe plan is vooral een voortzetting van maatregelen die al bestaan. Voorstellen voor extra acties zijn er ook, zoals op het vlak van woningbouw en isolatie. Maar die lopen vast  in de onenigheid tussen de Vlaamse, Brusselse en federale regering.

Al jaren gekibbel

De meeste maatregelen om de geluidsoverlast te beperken, zijn vervat in de milieuvergunning van de luchthaven en in het spreidingsplan van de federale regering. Die beperken het totaal aantal nachtvluchten, regelen de spreiding van de vluchten over verschillende gemeenten en regelen dat de landingsrechten die vliegtuigen moeten betalen afhankelijk zijn van het lawaai dat ze maken.

De Europese richtlijn om omgevingslawaai te beperken, stipuleert dat de luchthaven om de vijf jaar een actieplan moet opmaken om de hinder voor de tienduizenden omwonenden zoveel mogelijk te beperken.

De Vlaamse regering wil met dit actieplan ook nieuwe maatregelen nemen op vlak van ruimtelijke ordening. In tegenstelling tot andere internationale luchthavens in Europa bestaat er bij ons immers geen duidelijk regulerend kader over bouwen en wonen rond de luchthaven. Er zijn nog heel wat bouwmogelijkheden in zones die omwille van de gezondheidsimpact eigenlijk niet geschikt zijn als woonplek. In minder belaste zones is het aangewezen om doorgedreven geluidsisolatie te voorzien bij nieuwbouwwoningen.

Samenwerking nodig

Probleem is dat er daarvoor eerst een samenwerkingsakkoord moet komen tussen de Vlaamse, Brusselse en federale regering. Want  de federale regering is bevoegd voor de vliegroutes en het spreidingsplan. Zolang die niet vastliggen, kunnen Vlaanderen en Brussel moeilijk bepalen  in welke zones geen nieuwe woningen mogen komen of waar er isolatiemaatregelen aangewezen zijn. Bovendien hebben de Vlaamse en Brusselse overheid andere geluidsnormen, wat ook zijn effect heeft op de routes die gevolgd worden.

Zolang dus de drie regeringen niet akkoord gaan over een gemeenschappelijk kader voor de luchthaven, zitten ook de maatregelen op vlak van ruimtelijke ordening geblokkeerd. De discussie sleept al jaren aan. Hopelijk komt er via dit actieplan wel schot in de zaak.

De vervuiler betaalt, de vervuilde ontvangt

In het actieplan dat nu op tafel ligt, zijn isolatievoorschriften voorzien voor de akoestische (gevel)isolatie van woningen, scholen of verzorgingstehuizen. Het is dan aan de eigenaar om de isolatiewerken al dan niet uit te voeren en te betalen.

BBL vraagt dat er een systeem wordt uitgewerkt waarbij de vervuiler betaalt en de vervuilde wordt betaald. Dat zou kunnen door isolatiepremies te voorzien, die betaald worden met de geluidsgerelateerde heffingen die vliegtuigen betalen als ze landen op Zaventem.

Over dit ontwerp van geluidsactieplan wordt een openbaar onderzoek georganiseerd dat loopt tot en met 15 januari 2016.

> Meer informatie