Geslaagde samenwerking: Velt slurpt koffies met Ray&Jules

Velt werkte in 2020 voor het eerst samen met duurzame koffieleverancier Ray&Jules. De samenwerking smaakte naar meer en ook in 2021 plannen ze samen een heleboel acties. Wij strikten Gert en Pieter voor een digitaal duo-interview. Benieuwd naar hoe zij kijken naar partnerschappen en welke factoren volgens hen aan de basis liggen voor waardevolle samenwerkingen tussen profit en non profit?

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Gert: "Met Ray&Jules roosteren we eerlijke koffie op zonne-energie. Ons doel is de hele koffieketen CO2-vrij en eerlijk te maken. In onze wildste dromen halen we zelfs CO2 uit de lucht bij de productie van jouw tas koffie." 

Pieter: "Velt is een ledenorganisatie die mensen stimuleert om ecologischer te gaan leven. We hebben ongeveer duizend vrijwilligers die zich dagelijks inzetten. We organiseren workshops rond ecologisch koken en tuinieren, schrijven artikels en boeken, en de laatste tijd zetten we ook meer in op diverse samenwerkingen - zoals die met Gert van Ray&Jules - maar ook met steden en gemeenten om bijvoorbeeld een voedselstrategie uit te werken."

Hoe leerden jullie elkaar kennen?

Pieter: "Eind vorig jaar heeft Gert ons aangesproken. Hij vertelde dat hij koffie roosterde op zonne-energie, maar daar is niet meteen een samenwerking uit voortgekomen. De boodschap was heel helder en positief, maar nog niet alle koffie was toen biologisch en dat was voor ons een voorwaarde."

Gert: "Klopt. We hadden al van bij de start de intentie om zo duurzaam mogelijk te zijn, maar die omschakeling vraagt toch wel een jaar. Het zou voor ons niet correct aanvoelen mocht Velt meteen gezegd hebben dat alles wat we voorstelden perfect was en dat ze per definitie achter onze koffie zouden staan. Dat ze zo duidelijk voor hun waarden opkomen, verhoogt hun en dus ook onze geloofwaardigheid als partner."

Wij geloven echt dat het succes van de actie voortkomt uit het feit dat de waarden van Velt zich ook doorvertalen in hun advies. Als Velt zegt dat ze achter deze koffie staan, dan nemen hun leden dat au sérieux.

Wanneer is er dan een samenwerking uit voortgekomen? 

Gert: "In het begin van de coronacrisis gingen we door een diep dal en hadden we hulp van partners zoals Velt echt nodig. De eerste actie kwam dan ook daaruit voort. Velt communiceerde eigenlijk naar hun leden: “Help hen, ze hebben het moeilijk” en wij zorgden voor een voordelig tarief.
Ondertussen hebben we al verschillende acties samen gedaan. Meestal houdt een actie in dat een bepaald pakket koffie aantrekkelijk kan aangekocht worden door de leden van Velt. Dankzij deze acties zijn we uit de corona-dip geraakt en zijn we zelfs een stuk groter dan voor de crisis, waarbij we nu vooral focussen op de thuismarkt."

Pieter: "In 2021 willen we meer inhoudelijk samen te werken. We hebben hier heleboel ideeën voor: Ray&Jules uitnodigen op onze studiedagen, maar ook kookworkshops organiseren met koffie. Zo kunnen we het product op een andere manier tonen en het verhaal samen nog sterker brengen."

Gert: "Op die manier willen we een brug slaan tussen non-profit en profit. Dat is nodig want in de perceptie staat impact recht tegenover geld. Dat uitgangspunt klopt niet. Het enige verschil is dat de ene op het einde van de rit wat wil overhouden en de andere zijn kosten wil dekken. Ik geloof wel dat we veel dichter naar elkaar kunnen groeien als we dat verschil niet altijd benadrukken, maar eerder kijken naar wat ons verbindt."

Waarin ligt het succes van de samenwerking?

Pieter: "Ik vermoed dat dit komt door onze gedeelde waarden. Ondanks het feit dat we worden opgedeeld in een profit en een non-profitsector delen we dezelfde missie: streven naar een duurzame wereld.”

Gert: "Ik adviseer organisaties die twijfelen om samen te werken met een commerciële organisatie om te vertrekken van je waarden. Definiëer waar je als organisatie voor staat, waar je nooit op gaat inleveren en wat de ruimte voor compromis is. Dan verlies je ook weinig tijd bij het zoeken naar partners. Door Velts sterke waarden worden wij gesteund door een organisatie met principes."

Pieter: "Wij hebben inderdaad een aantal richtlijnen die ons helpen om te beslissen met welke organisaties we samenwerken en met welke niet. We krijgen zelf ook veel aanvragen van bedrijven die actief zijn in bijvoorbeeld de tuinsector, maar die overwegend gangbare producten aanbieden. Vaak moeten we zeggen dat we niet samenwerken omdat het tegen onze principes ingaat. Je moet echt weten welke samenwerking wel kan en welke niet en waarom wel en waarom niet. We zijn immers ook een filter voor onze leden. Als leden zien dat we een samenwerking met een bepaalde organisatie doen, dan weten ze ook dat wij ze goedkeuren."

We zijn ook een filter voor onze leden.

Gert: "De respons van de leden bepaalde mee het succes van het partnerschap. Dankzij hun input hebben kunnen scherpstellen hoe we ons product aan de man willen brengen. Met het partnership steunen we een positieve organisatie, bereiken we een nieuwe doelgroep en kunnen we ons verhaal volledig vertellen. Zo kunnen we een mentaliteitsverandering realiseren bij koffiedrinkers."

Nog laatste woorden voor de Link-lezers?

Pieter: "Verenigingen, durf de stap richting samenwerking met een commerciële organisatie zetten. Voor ons is het opzetten van zo’n partnerschappen niet nieuw. Advertenties zijn een deel van onze opbrengsten, maar in vergelijking met inkomsten uit lidgelden is dat heel beperkt. In samenwerkingen is het voor ons belangrijk om onze achterban te laten weten dat ze deze producten kunnen vertrouwen. Dat is voor ons nog een veel belangrijkere motivatie dan het financiële gedeelte."

Gert: "Als onze drijfveren hetzelfde zijn, waarom zoeken we dan niet wat meer naar wat ons verbindt dan naar wat ons verdeelt?"

Velt