Hoe schoon zijn Europa's auto's?

Welk automerk verkoopt de meest brandstof-efficiënte wagens in Europa? Vorig jaar was dat Peugeot Citroën, met 1,3 miljoen auto’s die gemiddeld 4,5 l/100 km verbruiken (110 g CO2 per kilometer). Dit is een van de belangrijkste bevindingen van de tiende editie van ‘How clean are Europe’s cars?’ van de Europese organisatie voor voor duurzame mobiliteit Transport & Environment, dat jaarlijks de vooruitgang van wagenproducenten op dit vlak opvolgt. ‘De Europese regelgeving voor CO2-emissies is een win-winsituatie voor iedereen. Tegelijk moeten we opletten voor producenten die de testen manipuleren.’ 

De lijst

Waarom zou het u aangaan hoe schoon uw auto is? In de eerste plaats omdat het helpt de klimaatverandering tegen te gaan. Daarnaast geldt ook: hoe lager de CO2-uitstoot van een wagen, hoe goedkoper het is om hem te gebruiken en hoe minder belastingen je erop betaalt. Voor elke 10g CO2/km die een auto minder uitstoot, moet een gemiddelde chauffeur twee volle benzinetanks per jaar minder gebruiken -- wat hem bijna 150€ oplevert.

lijst automerken

Nissan: meeste vooruitgang

De sprongen voorwaarts op gebied van brandstofefficiëntie zijn nergens duidelijker dan bij Nissan, dat 12,1 procent minder CO2-uitstoot bereikte dan het jaar ervoor. Daarmee is het het merk dat zijn brandstofefficiëntie het meest verbeterde in 2014.

In de laatste acht jaar sinds de EU voor het eerst efficiëntienormen voor auto’s invoerde, is de gemiddelde uitstoot gedaald met 37g CO2/km - waarmee er 1,5 liter brandstof per 100 km méér bespaard wordt. In deze periode heeft Nissan zijn emissies teruggebracht met bijna de helft, waarmee het bewijst dat er een onbenut potentieel is om brandstofefficiëntie te verbeteren. De Europese Commissie is momenteel aan het beslissen of de regels verlengd worden tot 2025.

2021 targets

Greg Archer,  coördinator duurzaam vervoer bij T&E, stelt: “Door de Europese regelgeving doen bedrijven als Nissan extra moeite om hun wagens uit te rusten met brandstof-efficiënte technologieën en om extra kilometers uit elke volle tank te halen. Dat betekent dat de bestuurders meer geld overhouden, dat er minder schadelijke vervuiling is, en dat minder olie-import de Europese economie een boost geven. Het is een win-winformule die moet blijven bestaan.”

Enkel Hyundai en Ford gingen tegen de trend in: bij hen verhoogde de uitstoot. Hyundai werd uitgeroepen tot winnaar voor de minste vooruitgang op het vlak van brandstofefficiëntie in 2014, nadat hun wagens hun emissies met 0,4 procent verhoogden dat jaar.

Liegende producenten

Maar opgepast: consumenten moeten die officiële cijfers met een stevige korrel zout nemen. Wagenproducenten manipuleren hun testen om te kunnen beweren dat hun auto’s minder brandstof nodig hebben. Op de weg kost de wagen dan aan de gemiddelde automobilist veel meer dan aangegeven in de showroom. 

Die manipulatie is zo ernstig dat slechts de helft van de gemeten vooruitgang daadwerkelijk gerealiseerd wordt op de weg. T&E roept de Europese Commissie op om de 40 jaar oude testen zo snel mogelijk te vervangen door een meer realistische test, de World Light Duty Test Procedure (WLTP).

Volledig rapport: www.transportenvironment.org/sites/te/files/2015_TE_cars_CO2_report_FINAL.pdf 

Het overzicht van de CO2-uitstoot van wagens die in 2014 in de verschillende Europese lidstaten verkocht werden. België zit in de ruime middenmoot -- er is nog heel wat marge voor verbetering.

lidstaten

Luchtkwaliteit