Robinetto introduceert watertaps op festivals. Copyright Bjorn Comhaire. 

Impact en rendabiliteit gaan hand in hand bij Robinetto

Robinetto introduceert watertaps op festivals. Copyright Bjorn Comhaire. 

Portretfoto van Jeroen Vereecke door Filip Claessens

Jeroen Vereecke wil met  Robinetto het verpakken en transporteren van water de wereld uit helpen. 

Copyright Filip Claessens

Welke bijdrage wil jouw bedrijf leveren aan de maatschappij? 

“Wij willen het verpakken en transporteren van water drastisch verminderen. Wij maken duidelijk dat tapwater van even goede kwaliteit is maar veel duurzamer dan flessenwater. Veel mensen kopen water in flessen, dus de potentiële impact is supergroot.” 

Welke drie eigenschappen heeft jouw bedrijf gemeen met BBL of de milieubeweging? 

“Bij Robinetto staat, net als bij Bond Beter Leefmilieu, de missie centraal. Wij zetten mensen op zoveel mogelijk manieren aan om minder flessenwater te gebruiken. Net als de milieubeweging werken wij aan oplossingen. We zeuren niet over te veel plastic in de zee, maar we tonen wat je eraan kan doen. We bestaan in de eerste plaats om impact te realiseren. De winst die we maken is maar een middel om die impact te vergroten. Werken aan een betere wereld is het belangrijkst. 

Ten slotte zijn we consequent en werken we zelf ook duurzaam. We zijn niet alleen de wereld aan het redden met ons bedrijf, en zeggen niet alleen aan anderen hoe ze duurzamer kunnen leven, maar tonen dit ook. Bijvoorbeeld op vlak van kantoorinrichting, maar ook in hoe we met onze medewerkers omgaan. We willen hen niet uitputten. Er zijn jammer genoeg veel missiegedreven organisaties die zo hard met hun missie bezig zijn dat ze zichzelf opbranden.” 

Welke eigenschap moeten jouw werknemers absoluut hebben?

“We willen collega’s die zeggen: “ik wil bij jullie werken om jullie missie mee te realiseren.” Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat onze mensen heel pragmatisch en commercieel kunnen denken. We hebben werknemers nodig die de beweegredenen van mensen begrijpen  en die hen proberen te overtuigen dingen anders aan te pakken. Wij verkopen vooral aan ondernemers, van wie de rekening ook moet kloppen. Onze medewerkers vertrekken van de missie maar ze moeten zich ook voldoende kunnen inleven in ondernemers en anderen die misschien niet wakker liggen van duurzaamheid.” 

Wat was de laatste duurzame investering die je bedrijf deed? 

“Het is niet echt een investering maar we kozen ervoor om in het bedrijvencentrum De Punt in Gentbrugge ons kantoor en magazijn te huren. Dat is duurzaam en efficiënt omdat we veel delen. We zijn een redelijk klein bedrijf: er werken acht mensen. Het zou niet duurzaam zijn om zelf een printer of een vergaderzaal die 80% van de tijd leegstaat te bezitten. 

Het bedrijvencentrum is niet alleen duurzaam, het is ook goedkoper dan zelf een volledig gebouw te huren. Alles kan meegroeien: een extra voordeel. We hebben een heel ambitieus plan: als alles goed gaat zijn we binnen vier jaar met 30 mensen. Als we nu iets op de groei zouden kopen, zou er veel leegstand zijn. Ons magazijn is nu bijna te klein, maar we kunnen hier in het bedrijvencentrum extra ruimte huren.” 

Merken jullie bij klanten een groeiende interesse in klimaat en milieu?

“De tijdsgeest zit zeker juist. Tegelijkertijd zijn er veel uiteenlopende reacties. Er zijn mensen die ons zelf contacteren en soms botsen we op een muur van onbegrip. De grote groep zit ergens tussenin. We merken veel twijfel en die helpen wij wegnemen.” 

Welk bedrijf bewonder je het meest op vlak van duurzaamheid, en waarom?

“Er is niets mis met een bedrijf dat al 100 jaar bestaat en nu milieuvriendelijker wil werken, maar de perfecte duurzame onderneming wordt opgericht om van bij de start een maatschappelijk probleem op te lossen. Het strafste voorbeeld daarvan is Too Good To Go. Zij pakken voedselverspilling aan; dat is een enorm groot probleem. Ze bewijzen dat je impact kan realiseren en een commercieel gezond bedrijf kan zijn. Dat proberen wij ook.” 

Wat was het eerste moment dat je overtuigde om je in te zetten voor het milieu?

“Ik organiseerde als kind al betogingen in mijn straat tegen vervuilende fabrieken. Ik had slogans op mijn kamer hangen zoals: “Wij willen de natuur want de industrie is veel te duur.” 

Die interesse flakkerde weer op door in de muzieksector te werken. Ik ben beginnen inzien welke vervuiling we veroorzaken met evenementen. Robinetto was een logisch vervolg. Ik blijf de evenementensector een warm hart toedragen en zie er veel innovatie. Ik geloof in evenementen als aanjager en zeker ook als proeftuin van duurzame innovatie. Eigenlijk is een festival een minimaatschappij.”  

Welk advies geef je aan ondernemers die willen kiezen voor duurzaamheid?

“Formuleer je missie duidelijk en blijf daaraan werken. Definieer je impact en maak hem meetbaar. Het is heel tof dat je de wereld wil redden, maar dat is niet voldoende. Zorg dat je een hyperrealistisch businessplan hebt, zoek daar hulp bij. Laat je mooie idee niet crashen op een slecht financieel plan.”