Luchtvaart snelst groeiende klimaatverstoorder

Het consumentenprogramma VOLT, op één, besteedde op woensdag 7 april uitgebreid aandacht aan de milieu-impact van de luchtvaart. Namens Bond Beter Leefmilieu legde Jan Turf uit dat de luchtvaart de snelst groeiende klimaatverstoorder is. Terwijl de geïndustrialiseerde landen zich in Kyoto tot doel stelden hun CO2-uitstoot met 7,5 procent te reduceren tegenover 1990, kende de luchtvaart tussen 1990 en 2005 wereldwijd een groei in de uitstoot van maat liefst 83 procent. In Europa (Euro 27) groeiden de luchtvaartemissies zelfs met 93 procent tussen 1990 en 2007.

Het vliegtuig blijft, inzake klimaatimpact,  in zo goed als alle vergelijkbare situaties, altijd de slechtste optie voor transport op afstanden onder de 1.000 km, berekend per persoon en per kilometer.

De trein scoort veruit best. Bij gemiddelde bezetting stoot de trein, volgens het EU-programma Tremove, 32 gram CO2 uit per persoon per kilometer. Voor een auto is dat 108 gram, voor het vliegtuig 143 gram. Rijd je met een volle auto 1.000 km ver, dan daalt de uitstoot van de auto naar 43 gram per persoon per kilometer. Met een vol vliegtuig wordt dat 100 gram per kilometer.

De exacte cijfers moet je steeds met de nodige voorzichtigheid hanteren, de verhoudingen zitten evenwel grosso modo juist.

Al deze cijfers zijn evenwel enkel gebaseerd op de CO2-uitstoot. De klimaatimpact van de luchtvaart is veel groter dan alleen deze van de CO2-uitstoot. Door op grote hoogte condensatiesporen na te laten (de ‘contrails’ die je vaak achter een vliegtuig ziet) verhoogt de klimaatimpact van vliegtuigen gevoelig. Wetenschappelijke zekerheid over de juiste impact is er vandaag nog niet, maar de meeste inschattingen geven aan dat de impact van ‘contrails’ minstens even groot is als die van de CO2, en wellicht 2 tot 5 maal groter. Indien de huidige inzichten op termijn bevestigd worden, is dit bijzonder slecht nieuws voor de luchtvaart en voor het klimaat.

Klimaatbeleid