Mc Donalds kleurt groen

Het volgende bericht in De Standaard deed onze wenkbrauwen fronsen: ‘McDonald's vervangt in heel Europa het rood in zijn logo door groen om zo een ecologischer imago te krijgen. Tegen einde dit jaar zullen 100 Duitse hamburgerrestaurants het nieuwe logo dragen. De rest volgt.’

Consumenten worden zich meer en meer bewust van zaken die een negatief effect op het milieu hebben. Om hier op in te spelen nemen fastfood ketens hier en daar al een aantal ecologische initiatieven, zoals het vermijden van overbodige verpakkingen. Er zijn echter nog kansen te over voor fastfood ketens om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, denk maar aan het reduceren van overdadige vleesconsumptie en het verregaand recycleren van restaurantafval.

Door de logoverandering creëert McDonalds een zekere verwachting, namelijk dat  dit “groene” imago ook inhoud krijgt en dat er ook effectief een aantal stappen gezet worden om de bedrijfsactiviteiten te verduurzamen. Zal McDonalds de verwachtingen inlossen of blijft het bij een likje groene verf?