Meer fietsen is goed voor de economie

Veel fietsen is goed voor de economie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek over fietsen in Brussel van Transport and Mobility Leuven (TML). Volgens dit rapport kan een ambitieus fietsbeleid de stad Brussel jaarlijks 300 tot 550 miljoen euro opleveren. Fietsen zorgt volgens de studie vandaag in Brussel al voor 230 jobs, onder meer voor onderhoud, herstellingen en verhuur van fietsen en fietskoeriers. Met een ambitieus fietsbeleid kan dat tegen 2020 oplopen tot meer dan 660 directe jobs. Het aantal jobs per miljoen euro omzet ligt in de fietssector bovendien driemaal hoger dan in de autosector.

Ook de indirecte economische effecten van fietsen zijn niet te verwaarlozen. Omdat fietsers vaker hun aankopen doen in lokale winkels, zal de lokale economie profiteren van een ambitieus fietsbeleid in de stad. Verder zijn er de onrechtstreekse gezondheidsbaten.  Fietsers verkeren in betere gezondheid, wat kosten bespaart voor de sociale zekerheid. Fietsen in Brussel zorgt ervoor dat er jaarlijks tussen de 35 en de 120 mensen minder overlijden. En ook de werkgevers winnen erbij: fietsende werknemers zijn minder afwezig dan hun niet fietsende collega's. Alleen al in 2012 bespaarden de Brusselse werkgevers op die manier ruim 220 miljoen euro.

Deze studie levert harde economische argumenten om te investeren in een vooruitstrevend fietsbeleid. Hopelijk zullen de gemeentebesturen dat nu ook doen. Een goed voorbeeld is alvast het nieuwe parkeerplan van de stad Gent. Hierin gaat er voor het eerst meer aandacht naar fietsparkeren dan naar autoparkeren.  Is de trend gezet?

Luchtkwaliteit