Meer treinen op nieuwe Diabolo? Sluit dan luchthaven Deurne!

De nieuwe treinverbinding tussen Antwerpen en de luchthaven van Brussel – de zogeheten Diabolo – is klaar. Na testritten wordt de nieuwe verbinding in juni officieel in gebruik genomen. Daardoor staan reizigers uit Antwerpen op minder dan 30 minuten op de luchthaven, zonder eerst te moeten overstappen in Brussel. Vanuit Mechelen is dat nog maar tien minuten.

Eén klein probleem echter. De NMBS heeft geen geld om ook veel treinen te laten rijden op de nieuwe verbinding. Voorlopig zal er vanuit Antwerpen slechts één trein per uur rijden. Vanaf volgend jaar moeten er dat twee per uur worden.

BBL heeft alvast een voorstel om geld te vinden om meer treinen te laten rijden op de nieuwe verbinding: sluit de verlieslatende luchthaven van Deurne.

De Vlaamse overheid betaalt nu jaarlijks dotaties aan de luchthaven. In 2012 gaat het 5,3 miljoen euro. Maar daarnaast moet de overheid ook elk jaar de verliezen bijpassen. In 2010 boekte de luchthaven van Deurne een half miljoen euro verlies.

Bovendien zal de Vlaamse regering ook moeten betalen voor de ondertunneling van de landingsbaan om de veiligheidsnormen te halen. De kosten daarvoor worden geraamd op40 miljoen euro. Al dat geld kan ingezet worden om méér treinen naar Zaventem te laten rijden, zodat de reiziger vlot en snel vanuit Antwerpen op de luchthaven raakt.

Luchtkwaliteit Gedeelde mobiliteit