Milieu-impact dieselwagens; serieuze, efficiënte aanpak gevraagd

Vlaanderen verhoogt de subsidie voor roetfilters op oude wagens, maar laat tegelijkertijd toe dat er nog steeds auto’s zonder roetfilter verkocht worden.

Vlaams minister Schauvliege gaf woensdag het startschot van een nieuwe campagne voor de installatie van roetfilter op oudere dieselwagens. Niet slecht dat onze minister iets probeert te doen aan het immense fijn stof probleem in Vlaanderen. Alleen, … waarom niet kiezen voor een meer efficiënte aanpak?

Vlaanderen betaalt nu subsidies voor de installatie van roetfilters, maar laat ondertussen wel nog de verkoop van nieuwe auto’s zonder roetfilter toe… Het rendement van een nadien geïnstalleerde roetfilter is veel minder efficiënt (30 tot 50%) dan een installatie in de fabriek bij de productie van de wagen (90%). In Nederland wordt al sinds april 2008 geen enkele dieselwagen zonder roetfilter meer verkocht. Nederland haalde dit resultaat via de invoering van een eenvoudige malus of supplement op de inschrijvingsbelasting voor dieselwagens zonder roetfilters. In Vlaanderen werden sinds 2008 nog honderduizenden dieselwagens zonder roetfilter verkocht…. Half 2008 had nog 75% van de verkochte dieselwagens geen roetfilter. Gelukkig maakt de EU vanaf 1 januari 2011 de installatie van roetfilters op nieuwe wagens verplicht via de EURO5 norm. Dank u wel Europa….

We hopen dat de Vlaamse overheid in de toekomst niet meer dezelfde fout zal maken. Van zodra voertuigen op de markt komen die aan de EURO6 norm voldoen kan ze een aanzienlijke malus of supplement aanrekenen voor de voertuigen die hier niet aan voldoen. De EURO6 norm zal de NOx uitstoot van dieselvoertuigen meer dan halveren. In september 2014 wordt de EURO6 norm verplicht voor alle nieuw verkocht voertuigen.