Foto markusspiske

Ook transportsector wil vaart achter ambitieuze CO2-normen

Foto markusspiske

In een open brief pleit een coalitie van 34 grote merken en transportbedrijven voor ambitieuze CO2-normen voor vrachtwagens. Ze vragen Europa om de CO2-besparing vast te leggen op 24% en voldoende ondersteuning te bieden voor bedrijven. Enkel zo kunnen ze hun klimaatdoelstellingen halen. Het signaal van de bedrijven is ongezien, en bewijst dat ambitieuze CO2-normen goed zijn voor het klimaat én de economie.

Ongeziene coalitie

Onder leiding van Jean-Claude Juncker moet de Europese Commissie doelstellingen vastleggen om de uitstoot van vrachtwagens te reduceren. Als Juncker Europa wil profileren als leider in de strijd tegen klimaatverandering (zoals hij zelf zei in zijn State of the Union), moet de uitstoot van vrachtwagens met bijna een kwart verminderen. Die boodschap brengen 34 grote wereldwijde merken en transportbedrijven in een open brief. De brief werd ondertekend door Carrefour, IKEA, Unilever, Heineken, Nestle, Geodis, nationale transportorganisaties en andere grotere spelers. Het is een ongeziene gezamenlijke oproep van bedrijven en vrachtwagenbestuurders.

Als een verplichte CO2-reductie van 24% tegen 2025 opgenomen wordt in het voorstel van de Europese Commissie, dan zou dat de bedrijven helpen hun klimaatdoelstellingen te behalen en hen 7700 euro per jaar, per vrachtwagen, besparen.

De wil is er, hulp ontbreekt

De klimaatproblemen in Europa worden voor het grootste deel veroorzaakt door transport. Transport zorgt voor 27% van de totale Europese emissies. Maar liefst 26% van de emissies van het wegtransport is afkomstig van de zogenaamde ‘heavy-duty vehicles’ (zoals bussen en vrachtwagens). In de brief stellen de bedrijven en organisaties dat ze zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden, maar dat beleidsmakers de juiste randvoorwaarden moeten scheppen om hen te helpen hun doelstellingen te halen. Ambitieuze normen opstellen is een van de meest effectieve manieren om dat te verwezenlijken.  

Emissievrije vrachtwagens

Daarnaast is er ook nood aan ambitieuze verplichte verkoopdoelstellingen voor emissievrije vrachtwagens, zo stellen de bedrijven en organisaties. Want om te voldoen aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs, moet de uitstoot van het transport tegen 2050 nul zijn. Maar terwijl emissieloze vrachtwagens technisch haalbaar zijn, zijn hun leveringen beperkt en zijn ze bovendien erg duur. Het opkomende voorstel omtrent de normering voor vrachtwagens (dat normaal gezien gepubliceerd wordt op 16 mei) moet er daarom ook voor zorgen dat vrachtwagenproducenten een minimumaandeel emissievrije vrachtwagens op de markt brengen.

Signaal niet te negeren, tijd voor actie

“Deze unieke coalitie van globale merken, kleine kmo’s en vertegenwoordigers van vrachtwagenbestuurders kan niet genegeerd worden door beleidsmakers”, zegt Stef Cornealis, Cleaner trucks officer bij Transport & Environment, de NGO die streeft naar duurzaam transport. “Hun boodschap is duidelijk: ambitieuze normen zijn positief voor het klimaat, het Europese bedrijfsleven en innovatie. Het is tijd voor de Europese Commissie om actie te ondernemen.”

Naast de hierboven vermelde bedrijven hebben ook Alstom, DB Schenker, Philips Lighting en supermarktgroep Colruyt de brief ondertekend, samen met andere ondernemingen. De nationale transportorganisaties vertegenwoordigen vrachtwagenchauffeurs in Nederland, Spanje, Hongarije, Portugal en België.

> Lees de open brief

Windenergie

Meer over Windenergie