Oosterweelverbinding nefast voor klimaat

De Antwerpse Oosterweelverbinding valt niet te rijmen met het halen van de Europese klimaatdoelstellingen. Dat blijkt uit een rapport dat doelstelling Transport & Mobility Leuven (TML) in 2013 opmaakte voor Greenpeace en Bond Beter Leefmilieu. Het TML rapport vertrekt van een Europese CO2 reductiedoelstelling van 30% tegen 2020. Dit is in lijn met de IPCC aanbevelingen en het minimum ambitieniveau dat nodig is om de klimaatopwarming te beperken tot 2°C. Om de globale EU-doelstelling te behalen, moet de uitstoot van transport in ons land met 21% dalen (t.o.v 2005).

Het verkeer op de Antwerpse wegen vertegenwoordigt 18,5% van de CO2-uitstoot van het wegtransport in België. In Antwerpen leidt een normale verkeersevolutie al tot een stijging van de CO2-uitstoot met meer dan 3%. Dit is voornamelijk toe te wijzen aan de geplande sterke groei van het verkeer uit de haven. Daarbovenop gaat men bij de Oosterweelverbinding  uit van een 0,4% extra stijging op korte termijn. Op middellange termijn (2023-2025) stijgt de CO2-uitstoot extra met 2,3% à 6%. Deze evolutie gaat volledig in tegen de beoogde CO2-daling met 21%, die nodig is om aan onze klimaatverplichtingen te voldoen.

Uit het rapport blijkt ook dat het versterken van fiscale maatregelen en investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur wel helpt om de klimaatdoelstellingen te halen. Een kilometerheffing voor het vrachtverkeer (zoals voorzien voor 2016) is een eerste stap en kan best uitgebreid worden naar het hele wagenpark.  In dat geval zijn dure investeringen op vlak van infrastructuur niet eens meer nodig.

(1) “Invloed van nieuwe weginfrastructuur op de CO2 uitstoot in België”. Rapport van Transport & Mobility Leuven voor Greenpeace België en Bond Beter Leefmilieu. December 2012. Auteurs: Tim Breemersch, Isaak Yperman, Kris Vanherle. 

Klimaatbeleid