Raad van State ontzegt Bond Beter Leefmilieu internationaal erkende toegang tot rechtbank

In 2005 diende Bond Beter Leefmilieu, samen met vertegenwoordigers van de lokale actiegroep WILOO, een vordering in bij de Raad van State om de milieuvergunning voor de luchthaven van Oostende te vernietigen. De vordering van BBL werd echter verworpen wegens “een gebrek aan belang”. Volgens de Raad van State is het werkingsgebied van Bond Beter Leefmilieu “te ruim”. Dat werkingsgebied beslaat gans Vlaanderen, maar aangezien de geluidsoverlast beperkt blijft tot een duidelijk afgebakende zone van het Vlaams Gewest, heeft BBL als Vlaamse organisatie geen voldoende belang bij een rechtszaak, aldus de Raad van State. Deze redenering is zeer betwistbaar en in strijd met het Verdrag van Aarhus, dat milieuverenigingen ‘wide acces to justice’ garandeert. België is overigens al op de vingers getikt door  het Toezichtscomité van Aarhus. Hoog tijd dat de ontwerpwet die dit verdrag moet toepassen, goedgekeurd wordt in de Kamer, zodat de rechtspraak van de Raad van State kan worden aangepast.

Toch wekt de nieuwe uitspraak verwondering, Andere recente vorderingen van BBL werden wél ontvankelijk verklaard door de Raad van State. Dat was onder meer het geval bij een rechtszaak rond Zaventem, waar de geluidshinder nochtans ook beperkt blijft tot een deel van het Gew est….

Deze uitspraak maakt nogmaals duidelijk dat de wetgeving op de Raad van State dringend moet worden aangepast en in overeenstemming moet worden gebracht met de beginselen van het Verdrag van Aarhus, iets waar ook het Toezichtscomité van het verdrag op aandringt. Tijdens de vorige legislatuur werd een dergelijke wet reeds goedgekeurd in de Senaat en ligt nu te wachten op verdere behandeling in de Kamer.

In Oostende hebben we de rechtszaak opgestart omdat we van mening zijn dat de milieuvergunning vanuit milieu- en gezondheidsoogpunt te zwak is. Vooral het feit dat ’s nachts de meest lawaaierige toestellen, met geluidspieken van meer dan 90 dB, mogen landen en opstijgen in Oostende, is problematisch. Gelijkaardige toestellen mogen op Zaventem niet landen. In Oostende mogen ’s nachts vliegtuigen landen en opstijgen met een zogenaamde ‘Quota Count’ of QC van 82, terwijl in Zaventem is de maximale QC ‘s nachts 12 bedraagt.

Uit een onderzoek van Prof. Dr. L. Annemans bleek dat er als gevolg van de nachtvluchten in Oostende verwacht kan worden dat er jaarlijks 76 mensen hartproblemen zullen krijgen, jaarlijks 21 mensen voortijdig zullen overlijden, het aantal depressies sterk zal toenemen,… De vraag stelt zich ook of deze vergunning geen aantasting is van o.m. het grondwettelijk recht op een gezonde leefomgeving.

Wat de rechtszaak zelf betreft: de vordering van de vertegenwoordigers van WILOO werd wel ontvankelijk verklaard, maar de uitspraak werd uitgesteld. Er is namelijk discussie over de vraag of voor de milieuvergunning een milieueffectenrapport moest worden opgemaakt. Deze vraag stelt zich ook voor de luchthaven van Zaventem en daarover werd een prejudiciële vraag gesteld aan het Europees Hof van Justitie. Dat antwoord wordt afgewacht vooraleer uitspraak wordt gedaan over de milieuvergunningen voor Zaventem en Oostende.

Klimaatbeleid