U bent hier

Rode kaart voor voetbalstadions Brussel en Brugge

Erik Grietens

Bij het stadion aan de Heizel moeten 11.000 parkeerplaatsen komen, met openbaar vervoer is amper rekening gehouden

Zowel in Brussel als in Brugge liggen nieuwe plannen voor voetbalstadions op tafel. Beide plannen hebben één ding gemeen: ze voorzien enorm veel parkeerplaatsen. Bij het nationaal stadion aan de Heizel moeten er 11.000 komen, bij het nieuwe voetbalstadion van Club Brugge meer dan 7.000. Er zal dus ontzettend veel verkeer bijkomen, met de bijhorende luchtvervuiling en klimaatimpact. Dat terwijl grotere voetbalstadions in Europa het met veel minder parkings doen en vooral inzetten op bereikbaarheid met openbaar vervoer.

BBL dient bezwaar in

De stad Brussel wil op parking C van de Heizel een nieuw nationaal stadion laten bouwen, zowel voor matchen van de Rode Duivels als voor Anderlecht. Het complex omvat een stadion met 62.000 zitplaatsen, met 78.000 m² voor horeca en 16.000 m² kantoren. Er komen rechtstreekse op- en afritten op de Brusselse ring, die nu al oververzadigd is. Daar bovenop maar liefst 11.000 parkeerplaatsen. Dat zal uiteraard enorm veel extra verkeer veroorzaken. En dat is dan weer problematisch voor de lokale luchtkwaliteit, die nu al tot de slechtste van het land behoort. 

Bond Beter Leefmilieu diende bezwaar in tegen zowel de bouw- als milieuvergunning. BBL vraagt dat het project enkel kan doorgaan als veel sterker ingezet wordt op openbaar vervoer en veel minder op autoverkeer. Dit wil onder meer zeggen dat de overmaatse parking van maar liefst 11.000 parkeerplaatsen sterk verkleint. 

Het goede voorbeeld

Andere voetbalstadions van gelijkaardige grootte in Europa, hebben veel minder parkeercapaciteit. Wembley Stadion in Londen bijvoorbeeld, met 90.000 plaatsen, heeft 3000 parkeerplaatsen. In Lille heeft het nieuw gebouwde stade Pierre-Mauroy 3500 parkeerplaatsen op de site. Historische stadions zoals Parc des Princes of Camp Nou hebben zelfs geen parking on site. Ook Real Madrid en Arsenal hebben een ‘autovrij stadion’. Al deze stadions stellen vooral bereikbaarheid met openbaar vervoer centraal.

Op vlak van openbaar vervoer blijven de plannen voor het nationaal stadion echter zeer vaag. Het doortrekken van de metro of van tramlijnen naar het stadion blijft onduidelijk. De realisatie van het BrabantNet - de nieuwe tramlijnen naar de luchthaven en naar Willebroek - is alles behalve zeker. Dit zijn volgens het MER echter noodzakelijke flankerende maatregelen om het autoverkeer en de daarmee samenhangende luchtvervuiling onder controle te houden. Volgens vaste rechtspraak van de Raad van State, moeten de noodzakelijke flankerende maatregelen uit een MER rechtstreeks doorwerken in de beslissing van de overheid over een vergunning. Dit is niet het geval. 

Twee voetbalstadions in Brugge

Ook Club Brugge wil een nieuwe voetbaltempel bouwen, aan de Blankenbergse Steenweg. De Vlaamse regering keurde daarvoor een aanpassing van het ruimtelijk uitvoeringsplan goed, waarvoor nog tot 10 februari het openbaar onderzoek loopt. Ook dit nieuwe stadion is met 7200 parkeerplaatsen sterk gericht op de auto. De bereikbaarheid met openbaar vervoer is beperkt, de bereikbaarheid met de fiets is ondermaats. 

Bovendien wordt het huidige Jan Breydelstadion niet afgebroken, maar blijft het behouden voor Cercle Brugge. Zo komen er in Brugge dus twee voetbalstadions. Niet bepaald een voorbeeld van een hoog ‘ruimtelijk rendement’, wat de Vlaamse regering zegt na te streven met het nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. 

Bond Beter Leefmilieu zal daarom een bezwaarschrift indienen tegen de plannen voor twee voetbalstadions in Brugge. 

Erik Grietens

Beleidsmedewerker ruimte

Erik Grietens werkt al meer dan 20 jaar voor Bond Beter Leefmilieu en bouwde in die tijd een ruime expertise op over ruimtelijke ordening. Hij is ook auteur van het boek Vlaanderen in de knoop dat een uitweg beschrijft uit de ruimtelijke wanorde.


Om te reageren op artikels dien je eerst te registreren of in te loggen.