Slimme kilometerheffing werkt

Woensdag maakte Leuven de resultaten bekend van een proefproject met een slimme kilometerheffing. Bij een slimme kilometerheffing betalen automobilisten een belasting per afgelegde kilometer, die afhankelijk is van het tijdstip (in het spitsuur betaal je meer, in de daluren minder), de plaats (duurder in congestiezones) of milieukenmerken van de wagen. Het proefproject ging uit van de stad Leuven en een consortium van bedrijven uit de regio (Touring, IBM, Mobistar,…). In totaal werden 11.000 ritten uitgevoerd en bijna 100.000 km afgelegd. Proefpersonen kregen een on board unit, waarbij (fictieve) kosten werden aangerekend per afgelegde kilometer.

Uit de test blijkt dat de proefpersonen bewuster nadenken over hun automobiliteit. Ze dachten na over alternatieven als fiets of openbaar vervoer. Ook vertrokken ze voor of na de spits om de file, en bijgevolg een hogere kost, te vermijden. Dankzij de verschillende tarieven per wegtype en tijdstip, is het goedkoper om de spits en lokale (sluip)wegen te vermijden. Daardoor stijgt de leefbaarheid langs die lokale wegen. Het proefproject toont aan dat een slimme kilometerheffing wel degelijk het mobiliteitsgedrag van gebruikers wijzigt en het fileleed met de daarbij horende klimaatimpact doet afnemen. De proef bewees ook de maturiteit en betrouwbaarheid van de gebruikte technologie. Niets hoeft de overheid nog tegen te houden om dit systeem te gebruiken om haar mobiliteitsbeleid (bij) te sturen.