Smog: Waarom Nederland de snelheid niet verlaagt en België wel

Al twee dagen zorgen de weersomstandigheden ervoor dat de fijnstofconcentraties in ons land de alarmdrempel overschrijden. Om de mensen die dicht bij onze snelwegen wonen te beschermen, verlaagde de overheid de maximumsnelheden op een groot deel van deze wegen.

Meteen, groot misbaar van Touring en veel aandacht voor de vraag waarom Nederland in gelijkaardige omstandigheden geen bijkomende snelheidslimieten oplegt. Waarom is dat eigenlijk zo? De media slaagden er alvast niet in om een consistent verhaal te brengen. Het antwoord is nochtans van een grote eenvoud.

Sinds een aantal jaren geldt een bijzonder hoge inschrijvingstaks voor dieselwagens zonder roetfilter in Nederland. Het gevolg is dat Nederlanders sinds jaren geen dieselwagen zonder roetfilter meer kopen.

 

Wat een verschil met België! In ons land promootte de overheid actief dieselwagens, met of zonder roetfilter. Onder de wagens die tot 15 % korting krijgen bij aankoop, zien we diverse kleine diesels. Ook het schrappen van de accijnsvervangende belasting voor diesels, door minister van financiën Reynders, heeft de diesels een nieuwe steun in de rug gegeven. Komt daar nog bij dat de dieselprijzen aan de pomp in ons land tot de allerlaagste van Europa behoren.

Resultaat: bij hoge fijnstofconcentraties ligt het voor de hand dat Vlaanderen naar de (diesel)auto’s kijkt, terwijl het in Nederland, waar benzinewagens (die aanzienlijk minder fijn stof produceren) de norm zijn, weinig heil wordt verwacht van snelheidsbeperkende maatregelen.

Eenvoudig samengevat: Nederland bestrijdt fijn stof bij de bron, België stimuleert fijn stof bij de bron en grijpt dan enkele dagen per jaar in om de gevolgen van het eigen wanbeleid te compenseren.

We kijken met spanning uit naar het moment dat Vlaanderen een structurele aanpak voor het fijnstofprobleem zal kiezen. Maar de automobielsector ligt duidelijk dwars. Sinds jaar en dag verzetten organisaties als Febiac (automobielconstructeurs) of Touring zich tegen zwaardere belasting op diesels of tegen het invoeren van de Ecoscore (waar ook fijn stof in verwerkt is) als basis van de verkeersbelasting. Tot nu toe was de druk van de autolobby groot genoeg, maar wij denken dat het stilaan tijd wordt dat de Vlaamse overheid afstand neemt van het (federale) wanbeleid en zelf de puntjes op de i zet. De raad van Touring om het autoverkeer buiten beschouwing te laten, legt ze best naast zich neer. Wij vinden het niet bijzonder netjes van de autoclub dat, telkens er aan de (vervuilende) automobilist een (kleine) inspanning wordt gevraagd om dan toch enkele dagen bij te dragen tot de bescherming van de gezondheid, de vereniging moord en brand schreeuwt en de rollen omkeert. Alsof de automobilist het slachtoffer is, en de omwonenden de schuldigen. Om het met een actueel woord te zeggen: Shame, Touring, Shame!

Luchtkwaliteit