Met een brede coalitie van 24 organisaties konden we onze aanbevelingen voor een sterk Vlaams milieubeleid tot bij ministers brengen die anders niet binnen ons vizier zouden vallen.

Succesvol campagne voeren

Met een brede coalitie van 24 organisaties konden we onze aanbevelingen voor een sterk Vlaams milieubeleid tot bij ministers brengen die anders niet binnen ons vizier zouden vallen.

Kom op tegen Kanker geeft 5 tips

Hoe zet je als burger of organisatie jouw boodschap extra kracht bij? En hoe vergroot je je kans op gehoor bij beleidsmakers? Ann Gils, directeur preventie bij Kom op Tegen Kanker en mede-initiatiefnemer van onze campagne Gezondheid en milieu voorop, geeft vanuit haar ervaring vijf tips voor een succesvolle campagne.

Tip 1: Zoek een goed momentum

Hang je campagne of boodschap op aan een concreet dossier dat leeft bij de bevolking. Voor 'Gezondheid en milieu voorop' was dat het PFOS-dossier. Het maakte ons verhaal, dat onze gezondheid en het milieu meer bescherming moeten krijgen, tastbaarder en toegankelijker voor een breed publiek.

Tip 2: Bundel krachten

Zoek zoveel mogelijk partners die je boodschap onderschrijven. Het PFOS-dossier als gemeenschappelijk vertrekpunt maakte het voor ons mogelijk om een brede coalitie van 24 milieu- en gezondheidsorganisaties op poten zetten. Die samenwerking opende voor ieder van ons de weg naar een beleidsoverschrijdende communicatie. Zo brachten we ons verhaal bij politici die anders niet binnen ons vizier zouden vallen.

Tip 3: Duid een trekker aan

Bij een samenwerking met verschillende organisaties is het aangeraden dat iemand het voortouw neemt. Bij voorkeur is dat een trekker die goed communiceert, open staat voor discussie en tegelijk de leiding neemt. Bond Beter Leefmilieu was dat voor deze campagne en heeft dat uitstekend gedaan.

Tip 4: Zorg voor een positieve boodschap

Hoe kunnen we leren uit fouten en het in de toekomst beter doen? Die positieve ingesteldheid is belangrijk: geef geen kritiek, maar focus op wat beter kan. Gebruik daarbij geen beschuldigende, maar een vriendelijke en duidelijke toon. Kies ook best voor aanbevelingen in plaats van eisen. Je zal sneller gehoord en au sérieux genomen worden. 

Tip 5: Reik behapbare alternatieven aan

In onze campagne reikten we 28 aanbevelingen aan, verwerkt in een lange tekst. Dat was achteraf gezien een hele klus voor mensen om te lezen en te onderschrijven. Beperk dit aantal best tot maximum 10 aanbevelingen. En communiceer ze helder en behapbaar, eventueel aan de hand van specifieke categorieën. Dat blijft beter plakken bij zowel burgers als politici. Ook een les voor ons in de toekomst!