Tien tips voor crisiscommunicatie van Strategies and Leaders

De coronalockdown is al enkele dagen een feit, ondertussen heb je als organisatie je eerste crisiscommunicatie achter de rug. Maar wat nu? Hoe communiceer je in deze periode, die voor ons allemaal nieuw, onwennig en verontrustend is, met je leden, vrijwilligers en doelpubliek? Koenraad Depauw van adviesbureau Strategies and Leaders vat het samen in tien communicatie-adviezen.

1. Communiceren, communiceren, communiceren. In crisissituaties communiceer je. Met je personeel, achterban en leden. Vandaag zijn je interne en externe communicatie even belangrijk. Zit je nog met vraagtekens? Vertel dat open en eerlijk. Zolang je maar blijft communiceren: vandaag, morgen en overmorgen. Hou de relatie met je doelpubliek warm.

2. Meng crisiscommunicatie niet met je gewone communicatie. Gooi je huidige communicatieplan dus overboord. Want vandaag is alles anders dan vorige week. Nu communiceren over je ‘business as usual’, komt ongevoelig en zelfs wereldvreemd over. Mensen hebben vandaag andere behoeften, zijn receptief voor andere boodschappen. Leg je standaardcommunicatie dus stil.

3. Focus in je crisiscommunicatie op wat je weet (en wat je achterban dus ook moet weten) en wat je doet, en uit je bezorgdheid bij je achterban. Communiceer nu niet inhoudelijk over je eigen thema’s. Je kan de wereld wel een blik achter de schermen gunnen. Mensen willen op dit moment zien hoe het met je gaat, maar niet horen wat ze moeten doen om de wereld te redden. Vandaag heeft hun gezondheid, en die van de mensen rondom hen, prioriteit.

4. Waarover kan je dan wel communiceren? Check welke behoeften de doelgroep van je organisatie op dit moment heeft en zoek naar een match met je eigen werking. Een overzicht maken van je verschillende doelgroepen kan helpen. Want het zijn er vaak meer dan je denkt.

5. Roep je leden op om elkaar, hun buren, ouderen, zieken te helpen en deel de mooie, hartverwarmende acties die jullie op poten zetten. Blijf hierbij wel de link met jouw thema behouden. Autodelen? Stel je auto’s gratis ter beschikking voor de zorgvrijwilligers. Vegetarische voeding? Roep je leden op om te koken voor wie het nodig heeft. Tuinieren? Roep op om ouderen te helpen in hun moestuin. Natuurbeheer? Zet je natuurgebied open voor coronawandelaars en neem extra hygiënische maatregelen. 

6. Deel boodschappen van solidariteit, zoals steunbetuigingen aan zorgmedewerkers. Gebruik hiervoor al je communicatiekanalen.

7. Na een week of twee zal verveling de kop opsteken. Je kan nu al content voorbereiden om dan te publiceren. Denk aan artikels, maar zeker ook aan video’s en podcasts rond wat mensen kunnen doen om de lockdowntijd zinvol in te vullen.

8. Na drie à vier weken kan je opnieuw inhoudelijk communiceren, op een zachte manier. Ook die communicatie kan je nu al voorbereiden. Als je straks wil uitpakken met een dossier, kan je de lockdownperiode gebruiken om onderzoek te doen.

9. Lanceer nu geen nieuwe inhoudelijke of fundraisingcampagne. Tenzij deze gelinkt is aan de crisis en - belangrijk - gratis is, zoals een solidariteitsactie of een webinar waarin je mensen advies geeft.

10. Heb je een event gepland vlak na de lockdown? Dan maak je nu beter geen promotie. Ga niet mobiliseren opdat mensen zich inschrijven. Wat wel kan, is open communiceren over de onzekerheid of het event nog zal doorgaan. En je achterban geruststellen dat je hen op de hoogte houdt. 

Veel succes iedereen!

Heb je nood aan meer uitgebreid advies, over communicatie of algemene strategie? Je kan Strategies and Leaders contacteren via www.strategiesandleaders.com/nl/helpdeskkoenraad [at] strategiesandleaders.com of 09/329.09.01.