Toekomstscenario’s als hefboom voor innovatie

In juni gaf toekomstdenker Mart Vermeersch, oprichtster van Toekomstlabo, de sessie ‘Toekomstscenario’s als hefboom voor innovatie’ in het kader van ons digitaal innovatietraject. Heb je deze sessie gemist? Geen nood, we zetten je 4 redenen om de webinar te herbekijken! 

Vooraleer in de redenen te duiken: het ontwikkelen van toekomstscenario’s is een methodiek die helpt om je organisatie weerbaarder te maken ten opzichte van toekomstige onzekerheden. Toekomstscenario’s maak je door - in dit geval- 4 werelden te creëren op basis van diverse evoluties en trends. Vervolgens kijk je naar de uitdagingen en kansen die elk van die werelden voor jouw organisatie biedt. 

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n 4 werelden gemaakt worden. Je kiest 2 cruciale ontwikkelingen - in dit geval de rol van privacy en de mate van samenwerking -, zet deze op een x- en y-as en maakt dan 4 werelden op basis van de impact van deze ontwikkelingen op de wereld.

 

Tijd voor de 4 redenen om de webinar te herbekijken! 

1. Goed begonnen is half gewonnen

Er zijn verschillende redenen om toekomstscenario’s te creëren. Het vernieuwen van een strategie omwille van verhoging weerbaarheid is vermoedelijk de meest bekende, maar ook het verhogen van interne betrokkenheid, het bereiken van nieuwe doelgroepen of de (diversiteit in) visie van je medewerkers leren kennen, zijn allemaal prima redenen om jullie even in te leven in jullie twintig jaar oudere zelf. 

2. De toekomst overkomt je niet

De toekomst is geen vaag, onberekenbaar concept dat je plots overkomt. Het schrijven van toekomstscenario’s heeft dan ook niet tot doel een gokje te wagen richting wat zou kunnen zijn. Doel is de impact van mogelijke toekomsten op jullie werking te analyseren en hieruit lessen te trekken over de wendbaarheid van jullie organisatie, en het definiëren van gerichte actiepunten om als organisatie sterker te staan ten opzichte van (on)verwachte ontwikkelingen. De toekomst maak je zelf, dus. 

3. Bron van nieuwe partnerschappen, doelgroepen en diensten

Het is boeiend om de werelden niet louter vanuit jullie kernthema’s te bekijken.Zorg dat je een volledig beeld hebt: Hoe besteedt men z’n vrije tijd in wereld x? Hoe ziet een school er uit in wereld y? Hiervoor kan je DESTEP-methode gebruiken. Door met een onafhankelijke blik de werelden vorm te geven, kunnen vervolgens onconventionele verbindingen gemaakt worden met jullie kernthema’s. Een bron van inspiratie voor nieuwe partnerschappen, doelgroepen en diensten!

4. Beter dan paintball of dropping

Deze methodiek is ideaal als alternatieve teambuilding. De betrokkenheid van het team verhoogt en doelstellingen worden zichtbaar en tastbaar. Ieder kan input leveren vanuit zijn visie en de maakbaarheid van de toekomst als een positief verhaal dat samen gerealiseerd kan worden, overheerst. 

Ben je lid van BBL en wil je hierover meer weten? Stuur heleen.desmet [at] bblv.be een mailtje en ontvang gratis de webinar en de powerpoint van de sessie.

Hier vind je meer informatie over het Toekomstlabo