Wagens zuiniger én goedkoper

Een auto die in 2010 in Europa is verkocht, verbruikt gemiddeld 4% minder brandstof, stoot 4% minder CO2 uit en kostte 2,5% minder dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van de Europese organisatie Transport & Environment (T&E).

“Nu Europa autobouwers verplicht, verminderen ze de CO2-uitstoot van nieuwe wagens veel sneller dan vroeger. De consument plukt daarvan de vruchten: nieuwe auto’s verbruiken minder brandstof en zijn toch niet duurder geworden”, zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu naar aanleiding van de opmerkelijke bevinding vanTransport & Environment.

Norm bijna bereikt

Het rapport van Transport & Environment toont aan dat de CO2-uitstoot van nieuw verkochte wagens in 2010 gemiddeld genomen voor het eerst onder de mijlpaal van 140g/km duikt. De Europese doelstelling voor 2015 is zo bijna bereikt. In dat jaar moeten autobouwers wagens verkopen die gemiddeld genomen slechts 130 gram CO2/km uitstoten. “We staan nu al op een zucht van de norm die we binnen vijf jaar moeten bereiken. Ook de leasemarkt in België vraagt zuinigere wagens, met een Cleaner Car Contract. De normen mogen in de toekomst dus gerust ambitieuzer”, concludeert Mathias Bienstman.

Kloof tussen voorspelling en realiteit

T&E bekeek twee studies die de Europese Commissie in 2001 en 2006 publiceerde. Deze onderzoeken baseerden zich op gegevens van de auto-industrie. Het eerste rapport joeg de consument schrik aan door te voorspellen dat 140g CO2/km een gemiddelde prijsstijging voor een nieuwe wagen van 2400 euro zou veroorzaken. De tweede studie sprak over een prijsstijging van 1200 euro.(1) In realiteit verminderde de verkoopsprijs voor nieuwe wagens in Europa sinds 2007 gemiddeld per jaar met 2,4%.

Joeri Thijs van Greenpeace vindt dat Europa lessen moet trekken uit die misleidende prijsinschatting van de autoconstructeurs: “De Europese beleidsmakers nemen de toekomstvoorspellingen van de auto-industrie best met een serieuze korrel zout. Iedereen is gebaat bij een verdere vermindering van het verbruik en de CO2-uitstoot van wagens naar 80 gram/km in 2020. Wettelijk bindende normen blijken het best te werken en laten de verkoopsprijs van wagens niet stijgen.”

Grote verschillen tussen merken

Het T&E rapport onderzoekt ook welke grote autoproducenten er het best in slagen om de CO2-uitstoot te verminderen. Volvo presteert het best met 9% vermindering, hoewel de autobouwer wel nog altijd samen met Daimler achteraan het peloton bengelt. De verkochte wagens van die twee automerken stoten gemiddeld het meest CO2 uit, respectievelijk 157 en 162 gram CO2/km. Fiat, Toyota en Peugeot-Citroen verkopen op basis van CO2-uitstoot gemiddeld de zuinigste wagens, namelijk 126 gram CO2/km (Fiat), 130 gram CO2/km (Toyota) en 131 gram CO2/km (PSA).

De auto's die Volkswagen, de grootste Europese fabrikant, in 2010 verkocht verbruiken gemiddeld 6,2% minder dan het jaar voordien. Greenpeace voert momenteel een internationale campagne tegen Volkswagen vanwege de sterke weerstand van het bedrijf tegen een ambitieuze 2020-norm. Joeri Thijs: “Deze nieuwe cijfers zullen geen prettig leesvoer zijn voor de lobbyisten van VW. Zij beweerden steeds dat de norm tegen 2015 onhaalbaar was en de auto-industrie in gevaar bracht. Vandaag zien we dat ze met relatief kleine innovaties hun auto's zuiniger kunnen maken. Toch zetten die lobbyisten nu opnieuw de aanval in op een ambitieuze norm tegen 2020. Zij moeten nu de VW-ontwerpers hun werk laten doen om VW-auto's zo zuinig mogelijk te maken.”

- U kunt het rapport van T&E over de voortgang die autoproducenten boeken in het terugdringen van de CO2-uitstoot terugvinden in bijlage of dowloaden op hun website: www.transportenvironment.org

Luchtkwaliteit