Wedloop voor eerste winkelcentrum gaat door

Zoals bekend liggen er momenteel drie plannen op tafel voor nieuwe winkelcentra in het noorden van Brussel: één op de Heizel (het NEO-project), één aan de Van Praetbrug (Just Under the Sky) en één aan het viaduct van Vilvoorde (het Uplace project). Dat drie grootschalige winkelcentra – qua oppervlakte alle drie vergelijkbaar met Wijnegem Shopping Center– van het goede te veel zijn, is wel duidelijk. Op vlak van verkeer kan dit onmogelijk opgevangen worden, zoals uit de mobiliteitsrapporten blijkt. De files op de Brusselse ring zullen nog een pak langer worden. Bovendien dreigen de winkelcentra de bestaande handelskernen van Brussel, Vilvoorde en Leuven zwaar te schaden. Ter vergelijking: sinds de komst van het Waasland Shopping center aan de rand van de stad, is de leegstand in de winkelstraten van Sint-Niklaas dramatisch toegenomen. Eén op vijf winkels staat leeg, het hoogste aandeel van alle Vlaamse steden.

Dit soort bekommernissen komt echter amper aan bod in de politieke discussies. Het is nu vooral een race tegen de tijd. Zowel Uplace (in Vlaanderen) als Just Under The Sky (in Brussel) vroegen al bouwvergunningen aan. Uplace stelt in zijn aanvraag dat de “marktomstandigheden nu gunstig zijn – bij vertraging dreigt een ander project de aanwezige marktruimte in te nemen”. Eenzelfde verhaal klinkt in Brussel, waar men naar eigen zeggen “de komst van een winkelcentrum in Vlaanderen net buiten Brussel voor wil zijn.” En zowel de Brusselse als de Vlaamse regering stappen in die logica mee. De snelste regering is de beste regering?