Kan een brandstoftaks de oneerlijke concurrentie tussen vliegtuig en trein wegwerken? | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

Kan een brandstoftaks de oneerlijke concurrentie tussen vliegtuig en trein wegwerken?

Erik Grietens
E-T-T-T-O

Een groep parlementsleden brengt binnenkort een studiebezoek aan Bordeaux, om er de ingrepen rond duurzame mobiliteit te bekijken. Daarvoor willen ze het vliegtuig nemen. Het minst duurzame transportmiddel, maar veel goedkoper dan de HST. Logisch: vliegmaatschappijen betalen 0% BTW en 0% brandstoftaks. Anderen betalen de volle pot. Onderzoek van Transport & Environment toont aan dat een brandstoftaks voor vluchten in de EU meer dan 9 miljard euro kan opleveren.

Vliegen kunstmatig goedkoop

Opschudding in het Vlaams parlement. Een groep parlementsleden wil naar Bordeaux met het vliegtuig, en nog wel om er de ingrepen rond duurzame mobiliteit te bespreken. Ze zijn niet de eersten. In 2016 namen werknemers van de Vlaamse overheid liefst 1245 keer het vliegtuig, ook voor Europese bestemmingen als Parijs, Londen of Rotterdam. Steden die perfect bereikbaar zijn met de hogesnelheidstrein, en met veel minder uitstoot van broeikasgassen en fijn stof. De oppositie pleitte er daarom voor om duurzaamheid als criterium op te nemen voor buitenlandse dienstreizen. De meerderheidspartijen stemden dit vervolgens weg, omdat het voor te veel bijkomende administratieve last zou zorgen.

Oneerlijke concurrentie

Vliegmaatschappijen betalen nu geen BTW op tickets en geen taksen op brandstof. Omdat voor trein, bus en auto wél BTW en brandstoftaks betaald moet worden, zorgt dat voor oneerlijke concurrentie. Zo vlieg je al voor minder dan 70 euro heen en terug naar Bordeaux, terwijl een treinticket snel 150 euro kost.

Uit een nieuwe onderzoekspaper van Transport & Environment blijkt nochtans dat een minimale brandstoftaks van 33 eurocent/liter kerosine voor vluchten binnen de EU al 9,5 miljard euro zou opleveren. Indien op vliegtickets binnen Europa ook 15% BTW zou betaald worden, lopen de opbrengsten voor de EU-lidstaten op tot 17 miljard. Zo wordt de scheeftrekking tussen trein en vliegtuig rechtgezet. De inkomsten kunnen onder meer gebruikt worden voor investeringen in betere treininfrastructuur.  Zo kan de hogesnelheidstrein ook financieel een aantrekkelijk alternatief worden voor het vliegtuig. Wat nu niet het geval is.

Bereken zelf je CO2-uitstoot

Op internet vind je verschillende tools om eenvoudig de voetafdruk te vergelijken van vliegen, treinreizen of met de auto(bus) rijden. Een voorbeeld: voor een reis Brussel - Londen ben je als passagier op de hogesnelheidstrein verantwoordelijk voor 8 kg CO2, met de auto is dat 45 kg CO2, als vliegtuigpassagier loopt dat op tot 118 kg CO2. Ook voor de uitstoot van fijn stof en stikstof scoort de trein merkelijk beter.

Met de CO2-calculator Treecological van Bos+ kan je nog een stapje verder gaan. De tool berekent de CO2-uitstoot van je traject en je krijgt meteen de kans om die uitstoot te laten compenseren door aanleg van nieuw bos. Bos+ plant vervolgens de boompjes voor jou aan.

Meer info

Dit artikel draagt bij aan volgende duurzame ontwikkelingsdoelen:

Erik Grietens

Beleidsmedewerker ruimte

Na 20 jaar kent ruimtelijke ordening geen geheimen meer voor Erik Grietens, maakt niet uit of het over betonstop, kernversterking of de kostprijs van onze versnipperde bebouwing gaat.

Ontvang InZicht

Wekelijks onze kijk op de milieu-actualiteit