Onderzoekscommissie dieselgate bewijst: overheid moet nu ingrijpen

Onderzoekscommissie dieselgate

De voorlopige resultaten van de onderzoekscommissie tonen aan dat de controles die de Europese lidstaten moeten uitvoeren, niet goed gebeuren. Uit economische belangen durven de lidstaten de autoconstructeurs op hun grondgebied niet controleren, laat staan beboeten waar nodig. Als gevolg rijden er in Vlaanderen veel wagens rond die meer stikstofoxiden uitstoten dan wettelijk toegestaan. 

Nu blijkt dat de wagens niet presteren zoals beloofd, is het ook niet meer dan logisch dat autoconstructeurs die wagens terugroepen, herstellen en schadevergoeding voorzien. Dat zullen ze enkel doen als ze ertoe verplicht worden door hun nationale overheid. De Vlaamse overheid roept overheden van andere EU-lidstaten daartoe dus best op. Ook doen de Europese Parlementsleden er goed aan in januari te stemmen voor de oprichting van een Europees controlecentrum voor wagens dat de naleving van de normen in de praktijk op onafhankelijke wijze nagaat.

Sjoemelt Mercedes?

Een nieuw rapport van Transport & Environment doet vermoeden dat Mercedes en andere constructeurs nog steeds sjoemelsoftware gebruiken. Ditmaal over een andere vervuiler: CO2. De kloof tussen de CO2-uitstoot op de testbank en in realiteit is in de  Mercedes A of E klasse opgelopen tot 54% (zie de grafiek hieronder). T&E vermoedt dat er opnieuw sjoemelsoftware in het spel is. Die software detecteert wanneer de wagen zich in een testsituatie bevindt en schakelt een aantal systemen aan die het verbruik en bijhorende CO2-uitstoot verminderen.

Mijd verbrandingsmotoren

Het verschil  tussen brandstofverbruik en CO2-uitstoot op de weg en op papier is sinds 2006 blijven groeien (zie de grafiek hieronder). Daardoor betaalt een gemiddelde Europese weggebruiker 549 euro meer per jaar aan brandstof dan het geval zou zijn als de wagen presteert zoals beloofd. Voorlopig is de enige manier om komaf te maken met dat gesjoemel kiezen voor duurzame transportmodi of elektrisch vervoer. Al zal een nieuwe Europese test (WLTP) het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot beter meten.

> Lees het volledige rapport van Transport & Environment