U bent hier

SDG Voices

Bond Beter Leefmilieu (BBL) is samen met 7 andere organisaties benoemd tot SDG Voice, een initiatief van The Shift en het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) om de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDGs) in België te promoten. De 8 woordvoerders zullen met een eigen communicatiecampagne 1 jaar lang de ontwikkelingsdoelen bekendmaken bij het grote publiek. De andere woordvoerders naast BBL zijn Goodplanet, Stad Gent, Duo for a Job, Colruyt Group, Mouvement Action Paysanne (MAP), Nationaal Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (CNCD) en 11.11.11.

“Een duurzame samenleving ligt binnen handbereik”

Bond Beter Leefmilieu is verheugd over de campagne en het woordvoerderschap dat ze mag opnemen. Door de duurzame ontwikkelingsdoelen zo concreet in de aandacht te stellen, worden ook grote ecologische uitdagingen terug op de agenda gezet. En dat is nodig.

“Vanuit de milieubeweging zijn we zeer tevreden dat binnen de SDGs ruim aandacht wordt gegeven aan de ecologische uitdagingen waar de wereld voor staat. Nu komt het er op aan om met iedereen werk te maken van de realisatie van deze doelstellingen, ook hier in ons land. Als milieubeweging willen we daar met veel enthousiasme aan meewerken. Een duurzame, hernieuwbare samenleving ligt meer dan ooit binnen handbereik, we moeten nu de juiste keuzes maken en de handen in elkaar slaan,” zegt Danny Jacobs, directeur van Bond Beter Leefmilieu.

Aan de slag met inspirerende SDG-verhalen

Bond Beter Leefmilieu werkt rond 5 cruciale thema’s die een transitie moeten doormaken om de duurzame samenleving met een volledig hernieuwbare, circulaire economie vorm te geven: voeding, circulaire economie, energie, ruimte en mobiliteit. Die thema’s haken zeer mooi in op de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen. Als SDG Voice zal BBL vooral via haar bestaande communicatiekanalen en eigen transities de bevolking inspireren en informeren.

“De thema’s waar we vanuit Bond Beter Leefmilieu op inzetten, lopen grotendeels gelijk met de duurzame ontwikkelingsdoelen. Je zou zo kunnen stellen dat BBL al geruime tijd een SDG-woordvoerder is. We plannen een eerste communicatie-actie op onze viering van 45 jaar BBL en we gaan ook aan de slag met inspirerende en activerende SDG-filmpjes,” besluit Danny Jacobs.

SDG Voice: nationale insteek van een mondiale agenda

Eind september 2015 lanceerde de VN haar 17 “Sustainable Development Goals”. Deze goals moeten onder meer armoede uit de wereld helpen, ongelijkheid bestrijden en klimaatverandering aanpakken. Om deze globale duurzaamheidsagenda te promoten, heeft secretaris-generaal Ban Ki-Moon een aantal internationale ambassadeurs benoemd, waaronder Koningin Mathilde, zaakvoerders Paul Polman en Jack Ma en celebrities als Lionel Messi en Shakira.

“In België woont 15% van de bevolking onder armoedegrens en dreigt er een groeiende ongelijkheid. Ook klimaatproblematiek zal een impact hebben in ons land, onder andere op de biodiversiteit en het waterbeheer,” aldus Sabine Denis, co-CEO van The Shift. Naar internationaal voorbeeld worden er nu ook op Belgisch niveau acht organisaties als woordvoerders benoemd, die samen het draagvlak voor duurzaamheid en de SDGs in België zullen helpen vergroten.