Volkswagen benadeelt Europese dieselwagengebruikers

Afgelopen week werd duidelijk dat de 500.000 gedupeerden van het dieselgate-schandaal in de VS compensatie krijgen. Amerikanen die met een VW-diesel rijden, krijgen de keuze: ofwel koopt Volkswagen de auto terug, ofwel wordt de auto aangepast. Die service blijkt voor Europese gedupeerden niet weggelegd. Het excuus van VW: ‘Een compensatieregeling in Europa zou ons bedrijf te veel kosten.’ Die vlieger gaat niet op. Dat vinden ook advocatenkantoor SQ Law en Test-Aankoop.

De VS tellen ongeveer 500.000 dieselwagens met sjoemelsoftware. De eigenaars daarvan vergoeden zal Volkswagen tot 10.000 dollar per wagen kosten. In totaal moet Volkswagen 13,3 miljard euro ophoesten aan boetes en schadevergoedingen. Ook in Europa zijn er heel wat VW-gedupeerden. Maar de compensatieregeling kan enkel in de VS worden toegepast, verklaarde CEO-topman Mathias Müller dit weekend. Anders zou het het bedrijf te veel kosten, stelt hij: “Je moet geen wiskundige zijn om dat te snappen.” Alleen al in Duitsland zijn er 2,4 miljoen ‘geïnfecteerde’ wagens.

Amerikaans privilege

Volgens het bedrijf zijn de grenswaarden in de VS strenger en is herstel achteraf daarom complexer. Hoe het ook zij, artikel 14 van het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens zegt letterlijk dat discriminatie op basis van nationaliteit niet kan. Advocaat Geert Lenssens van SQ Law is dan ook vastbesloten om een rechtszaak aan te spannen.

Federaal minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) krijgt het ook stilaan op z’n heupen van Dieselgate. Hij stuurde de economische inspectie af op de hele autosector en vindt dat de regels rond eerlijke handelspraktijken met de voeten zijn getreden.

Consument duldt leugens niet

Ook de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop reageerde deze week furieus op het nieuws. Test-Aankoop diende eerder al een verzoekschrift in voor een groepsvordering (class action) tegen de Volkswagen-groep bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Die actie krijgt de steun van Bond Beter Leefmilieu.

Wereldwijd rijden er 11 miljoen VW-dieselwagens rond die in reële rijomstandigheden veel zwaarder vervuilen en meer brandstof verbruiken dan wat op papier is aangegeven en volgens de Europese normen is toegelaten. De ingebouwde sjoemelsoftware brengt zo het leefmilieu en de volksgezondheid meer schade toe en bedriegt ook de consument. Die laatste heeft recht op een vergoeding voor de geleden schade. Met een schadeclaim geven consumenten aan dat ze gesjoemel met uitstootwaarden niet dulden: wagens moeten in realiteit even weinig vervuilen als ze op papier beweren.