Wagens stoten evenveel CO2 uit als vier jaar geleden

Auto’s zijn er met de jaren niet zuiniger op geworden. Op papier lijkt dat wel zo: autoconstructeurs weten betere testresultaten dan ooit te scoren. Maar die cijfers zijn niet realistisch. In reële omstandigheden verbruiken wagens tot 42% meer brandstof dan de verkoopbrochure meldt. 

Nog meer gesjoemel

In plaats van het brandstofverbruik van wagens te verbeteren, bedenken constructeurs software om de emissietesten te omzeilen. Een rapport van Transport & Environment toont dat de kloof tussen de CO2-uitstoot op de testbank en in realiteit bij de Mercedes C-klasse kan oplopen tot 54%. Bij een Volkswagen Passat gaat het over 46%. T&E vermoedt dat er opnieuw sjoemelsoftware in het spel is.

Geen vooruitgang sinds 2012

Dat leidt tot een veel lagere vooruitgang in de zuinigheid van nieuwe wagens. Op papier stoten auto’s sinds 2008 gemiddeld 25,5 gram/km minder CO2 uit. Als we echter rekening houden met de reële cijfers, dan gaat het slechts om een verbetering van 14,5 gram/km CO2.

De grafiek hieronder laat ook duidelijk zien dat er sinds 2012 geen vooruitgang geboekt is om de CO2-uitstoot van wagens te verminderen.