2015, jaar van het filerecord. 2016, jaar van de oplossing?

De structurele files in ons land hebben in 2015 alle records gebroken. Dat blijkt uit de filebarometer van Touring Mobilis. De mobiliteitsorganisatie vraagt structurele maatregelen. Daar zijn wij het helemaal mee eens: maatregelen zoals een betere ruimtelijke ordening of het omvormen van het systeem van salariswagens kunnen helpen. Maar meer wegen aanleggen, zoals Touring wil, lost niets op.

Vijftig volle dagen file

Vorig jaar stond er in België gedurende meer dan 1.200 uur, of vijftig volle dagen, meer dan 100 kilometer file. De filelengte piekte 46 keer boven de 300 kilometer, zo blijkt. Het ziet er niet naar uit dat de volgende jaren zal veranderen. Volgens het Federaal Planbureau zal het aantal reizigerskilometers tot 2030 met meer dan 10% toenemen. Dat is een gevolg van de groei van de bevolking.

120 miljard kilometer

Een van de structurele oorzaken van het groeiende autoverkeer is het gebrek aan ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Door de verstedelijking van het platteland, de vele verspreide verkavelingen en de ellenlange lintbebouwing   moeten we continu de baan op. En dat gebeurt ook, massaal. Op onze wegen worden jaarlijks 120 miljard reizigerskilometer afgelegd.

Het is een oud zeer: de slechte ruimtelijke ordening leidt tot meer verkeer, files, overlast en vervuiling. Maar in plaats van de groei van het autoverkeer aan de bron aan te pakken met een goed doordacht ruimtelijk beleid, blijft de overheid vooral inzetten op symptoombestrijding. Ze kiest voor een louter infrastructuurbeleid, gericht op het ontvangen van meer auto’s. Wat op zijn beurt extra verkeer in de hand werkt.

Bedrijfswagens in de file

Een ander oud zeer zijn de bedrijfswagens. Het aandeel van bedrijfswagens in onze dagelijkse files is groot. Bovendien bestaat zo’n 80% van het bedrijfswagenpark uit dieselwagens, die bijdragen tot een veel te hoge en schadelijke NOx-concentratie in onze lucht. Het fiscaal voordeel, dat overdadig autogebruik stimuleert, moet worden weggewerkt.

BBL wil dat het systeem van salariswagens verdwijnt en dat loon wordt uitgekeerd in euro's. Een mobiliteitsbudget moet wagengebruik ontraden en een stimulans inhouden om de woon-werkafstand te beperken.