7.000 pendelaars sparen 660 ton CO2 uit

Brussel, 16 juli 2010 – 241 ondernemingen en zo’n 7.000 werknemers hebben deelgenomen aan ‘ik kyoto’, de campagne voor duurzaam pendelen van Bond Beter Leefmilieu. Zeven weken lang engageerden de deelnemers zich om op een milieuvriendelijke manier naar het werk te stappen of rijden. Deze ‘kyotoërs’ spaarden samen 660.183 kg CO2 uit. ‘ik kyoto’ krijgt na deze actieweken nog een vervolg. Bond Beter Leefmilieu zal vanaf september de deelnemende ondernemingen stimuleren om duurzaam woon-werkverkeer te verankeren in het intern beleid.

‘ik kyoto’ in cijfers

‘ik kyoto’ is de duurzame pendelactie van Bond Beter Leefmilieu. Dit jaar liep de campagne voor werknemers van 1 juni tot 16 juli. Gedurende zeven weken werden pendelaars uitgedaagd zich duurzaam naar het werk te verplaatsen. 6.922 werknemers gingen de uitdaging aan en gingen te voet, met de fiets, de bus, de trein of al carpoolend naar het werk. Zij hielden hun duurzame pendeldagen bij op de website van ‘ik kyoto’, waar ze een persoonlijke pendelkalender konden invullen. Bij elke ingevulde pendeldag, kregen deelnemers een automatische berekening van de CO2 die ze uitspaarden door de eigen auto aan de kant te laten. De som van al die duurzame pendelinspanningen staat intussen op 660.183 kg CO2. Het collectieve aantal duurzame pendeldagen reikt tot 80.903.

Werknemers vallen in de prijzen

Elk jaar kan ‘ik kyoto’ rekenen op duizenden enthousiaste deelnemers. Een gedeeltelijke verklaring voor dit succes, ligt in de boodschap die ‘ik kyoto’ uitdraagt: duurzaam naar het werk is niet alleen goed voor het milieu, het is bovendien socialer en gezonder dan in je eentje aanschuiven in de file. Een andere succesfactor is dat al dat duurzaam pendelen tijdens de ‘ik kyoto’-campagne extra loont. Onder de deelnemers wordt er een prijzenpot ter waarde van 25.000 euro verloot.

Nieuw: doorlopende campagne met ondersteuning van ondernemingen

‘ik kyoto’ heeft als doel duurzaam woon-werkverkeer te stimuleren. Voor het vierde jaar op rij werd de werknemerscampagne aangewend om werknemers een duwtje in de rug te geven. Nieuw is dat de campagne een doorlopend karakter krijgt. Vanaf september wordt er een nieuw luik aan ‘ik kyoto’ toegevoegd. Bond Beter Leefmilieu zal de deelnemende ondernemingen stimuleren om duurzaam woon-werkverkeer te verankeren in het intern beleid. Bedrijven hebben namelijk heel wat troeven in handen. Maatregelen zoals het toekennen van een fietsvergoeding, 100% terugbetaling openbaar vervoer, aansluiten bij de carpooldatabank, douches voor fietsers,… maken een groot verschil. Zo helpen ondernemingen mee de files terug te dringen.

Ondernemingen kunnen vanaf september een mobiliteitsprofiel aanmaken en zo weergeven welke mobiliteitsmaatregelen ze nu al nemen. Deze mobilteitsprofielen zullen raadpleegbaar zijn op de website van ‘ik kyoto’. Bedrijven kunnen hun profiel verder aanscherpen door extra maatregelen te treffen. Of bedrijven kunnen onderling van elkaar leren door acties en maatregelen te vergelijken en onderlinge contacten te leggen. Daarnaast zullen ondernemingen gratis kunnen deelnemen aan infosessies over duurzaam woon-werkverkeer.

Contact en meer info:
Anna Arampatzis - 0486 672 483 – anna.arampatzis [at] bblv.be (anna.arampatzis[a]bblv.be)