Autofabrikanten manipuleren testen

CO2-uitstoot in advertenties gemiddeld 23% lager dan in realiteit

Verbruikscijfers die autofabrikanten publiceren liggen gemiddeld 23% lager dan het werkelijke verbruik. De autofabrikanten manipuleren de officiële tests en creëren zo een groeiende kloof tussen het verbruik op papier en op de weg.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van Transport & Environment (T&E). T&E onderzocht waarom er een kloof is tussen de testresultaten en CO2-uitstoot [2] in de echte wereld. Het maakt ook een vergelijking tussen testresultaten van fabrikanten en die van een onafhankelijk laboratorium. Het laboratorium voerde dezelfde tests uit met zes nieuwe standaard auto’s.

De onafhankelijke tests tonen een verbruik en CO2-uitstoot die gemiddeld 23% hoger ligt dan de cijfers van de fabrikanten. Dat komt omdat het onafhankelijk laboratorium gewone auto’s in plaats van speciaal aangepaste auto’s gebruikt en omdat het de flexibiliteit van de testprocedures niet uitbuit. De onafhankelijke test registreert hetzelfde verbruik als eerdere studies die het werkelijke verbruik op de weg nagaan.[3].

Volgens het rapport zijn er ongeveer 20 manieren waarop autofabrikanten de testprocedures ‘creatief’ interpreteren om het groene imago van hun auto’s op te krikken.

Een greep uit de trukendoos:

  • de spleten rond deuren en roosters afplakken,
  • banden te hard opblazen,
  • wielen en remmen aanpassen,
  • speciale super-smeermiddelen gebruiken,
  • het gewicht van de auto minimaliseren;
  • testen op hoogte,
  • met onrealistisch hoge temperaturen en
  • op super gladde test circuits.

Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu zegt: “Dit nieuwe bewijs toont dat Europese autofabrikanten hun eigen klanten bedotten door het manipuleren van officiële tests. Dit zorgt voor duizenden euro’s bijkomende brandstofkosten voor de automobilisten. Ze bedriegen ook de beleidsmakers, omdat de Europese CO2-normen enkel in het laboratorium gehaald worden en niet op de weg. We kunnen het vertrouwen enkel terug opbouwen als we alle achterpoortjes in de huidige testprocedures sluiten om vals spelen te weren. De nieuwe auto’s en bestelwagens die nu op de markt komen moeten opnieuw getest worden in realistische omstandigheden.”

Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace sluiten zich aan bij de vraag van T&E voor een nieuwe testprocedure vanaf 2016, the World Light Duty Test Procedure (WLTP).

“De gemiddelde CO2-uitstoot van 95g CO2/km in de wetgeving moet resulteren in een effectieve uitstoot van 95g op de weg. Achterpoortjes in de testwijze en de huidige flexibiliteit bijvoorbeeld het dubbel tellen van elektrische voertuigen: de ‘supercredits’ [5]verminderen enkel de beoogde voordelen van de wetgeving. De industrie boekte tot hiertoe vooruitgang om te voldoen aan de CO2-normen maar dat rechtvaardigt de achterpoortjes en ‘supercredits’ niet”, besluit Brecht Van der Meulen van Greenpeace.

Meer info

Lees het volledige rapport op http://www.transportenvironment.org/realworldemissions

Voetnoten

(1) http://www.transportenvironment.org/realworldemissions
Graphic: ‘Common ways carmakers manipulate tests for CO2 emissions’http://www.transportenvironment.org/media/1307

(2) Er bestaat een rechtstreekse correlatie tussen brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Hoe meer een auto verbruikt, hoe meer CO2 hij uitstoot.

(3) http://www.transportenvironment.org/realworldemissions naar TNO rapport voor T&E

(4) http://www.theicct.org/blogs/staff/update-%E2%80%9Creal-world-fuel-consumption-european-passenger-cars

(5) For instance, Chairman of the Board of Management of Volkswagen, Prof. Dr. Martin Winterkorn, said on 4th March: “The Group is not speculating on any loopholes to achieve its target. [...] That is why Volkswagen is advocating credits of the type which are normal practice in the USA and China for especially eco-friendly vehicles to be introduced in Europe, too.”https://www.volkswagen-media-services.com/medias_publish/ms/content/en/pressemitteilungen/2013/03/04/volkswagen_group_to.standard.gid-oeffentlichkeit.html

Luchtkwaliteit