BLOG: Helft Belgische bedrijven bevindt zich op Mars

Afgelopen week verschenen maar liefst drie studies die een aantal prangende tegenstellingen blootleggen tussen de Belgische bedrijven, hun grote globale concurrenten en de Belgische werknemers.

Zo stelde een recente globale studie van Ernst & Young, uitgevoerd onder een driehonderdtal grote ondernemingen (elk groter dan 1 miljard US $ jaarlijkse omzet) dat er een heel groot bewustzijn bestaat rond klimaatverandering. Bedrijfsleiders zijn zich bewust van zowel de bedreigingen als de opportuniteiten dat dit met zich meebrengt. Niet minder dan 70 procent onder hen voorziet tussen 2010 en 2012 hogere uitgaven voor initiatieven rond klimaatverandering. De motivatie hiervoor was zowel om kosten te besparen als om omzet te genereren rond klimaatveranderingsissues. Ongeveer de helft van de ondervraagden denkt hierbij aan het opstarten van nieuwe ondernemingen of activiteiten en het investeren in nieuwe producten en diensten. Tevens werd de verhoogde interesse en druk van de aandeelhouders rond dit thema gezien als een motivatie om actie te ondernemen.

Op hetzelfde moment publiceerde het Nieuwsblad de resultaten van een studie uitgevoerd door Indigov, in opdracht van softwareleverancier SAP. Deze resultaten zijn gebaseerd op een enquĂȘte onder 648 grote en kleinere Belgische bedrijven. Het contrast tussen Belgische en grote buitenlandse bedrijven is opmerkelijk. Zo vond niet minder dan 57 procent van de ondervraagde Belgische ondernemingen dat duurzaamheid slechts een modeverschijnsel is.

Bij amper een op de vier bedrijven heeft het onderwerp duurzaamheid ooit op de agenda van de directieraad gestaan. Minder dan een op vijf heeft iemand in de rangen die een duurzaamheidsbeleid uitstippelt. Bij die zeldzame Belgische bedrijven die wel duurzaamheidgerelateerde maatregelen hebben genomen, zijn kostenbesparingen de voornaamste drijfveer. De tweede belangrijkste motivatie is het bedrijfsimago. Indigov heeft wel aangegeven dat de resultaten voor grotere Belgische bedrijven minder schrijnend zijn dan die voor de kleinere bedrijven.