Brede coalitie eist verbod op gebruik van bestrijdingsmiddelen met glyfosaat | Bond Beter Leefmilieu

U bent hier

Brede coalitie eist verbod op gebruik van bestrijdingsmiddelen met glyfosaat

Freek Verdonckt

donderdag 30 april 2015

Verschillende belangen- en milieuorganisaties hebben vandaag in een brief aan minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, en aan minister van Landbouw, Willy Borsus,  aangedrongen op een verbod op het gebruik van glyfosaathoudende producten voor particulieren. Daarnaast kregen de tuincentra en grote winkelketens een brief met de duidelijke vraag om het gebruik van glyfosaat door particulieren te ontmoedigen. De initiatiefnemers zijn Kom op tegen Kanker, Test-Aankoop, Gezinsbond, Bond Beter Leefmilieu, Velt, IEW, Nature & Progrès, La Ligue des Familles, Alliance for Childhood en Greenpeace.

Kankerverwekkend

Vorige maand plaatste de Wereldgezondheidsorganisatie glyfosaat, de actieve stof in veel gebruikte herbiciden zoals Roundup van Monsanto, op de lijst van ‘waarschijnlijk kankerverwekkende’ stoffen voor mensen. De milieubeweging maakte haar zorgen hierom al bekend.  Vandaag sluiten nu ook gezondheids- en consumentenorganisaties  zich aan bij de oproep om glyfosaat uit de winkelrekken te bannen. Ook wordt gevraagd om het gebruik ervan in de landbouw opnieuw te evalueren.

Wie vandaag zijn oprit onkruidvrij wil maken en daarvoor een doe-het-zelf zaak binnenstapt,  loopt  ​meestal met een product met het gevaarlijke glyfosaat naar buiten. Dat het vrij verkoopbaar is, en soms zelfs met ongepaste promotieboodschappen uitgestald staat, schept de indruk bij de consument dat het een ongevaarlijk product betreft. Met de kennis van vandaag is dat niet meer verantwoord. De initiatiefnemers roepen daarom de ketenspelers op tot maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en vragen om - naar het voorbeeld van bv. Intratuin en Praxis in Nederland - de wetgever voor te zijn en de verkoop van glyfosaat in hun winkels aan banden te leggen. Winkelketens die het opnemen voor de gezondheid van hun klanten doen er beter aan om hen voortaan te informeren over de veilige alternatieven die vandaag al voorhanden zijn.