CO2-doelstelling fluitje van een cent voor Europese autobouwers

De Europese autobouwers zijn goed op weg om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun wagens te reduceren tot 95 g/km in 2020, de doelstelling die Europa vooropstelt. De Aziatische autobouwers, met uitzondering van Toyota1, presteren veel slechter. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Transport & Environment (T&E).

In de race naar het doel voor 2020 van 95 g CO2/km, halen alle Europese automerken (met uitzondering van Daimler) de top 9, terwijl 5 van de 6 laatste in het rijtje Aziatische autobouwers zijn.

Strengere normen haalbaar

Sinds 2006 onderzoekt T&E hoe goed elke autobouwer op weg is om de verplichte gemiddelde CO2-uitstoot tegen 2015 te halen. Dit jaar maakt het rapport voor de eerste keer ook de balans op voor de 95g CO2-doelstelling tegen 2020.

“Nu weten we dat de meeste autobouwers zonder problemen op weg zijn naar de doelstelling voor 2020. Dit gaat een pak gemakkelijker dan ze tot hiertoe zelf beweerden,” zegt Roel Vanderbeuren van Bond Beter Leefmilieu. “Dat toont aan dat we verder moeten gaan door nu al een norm van 60g CO2/km tegen 2025 vast te leggen.” Er is ook geen reden om de huidige achterpoortjes in het voorstel, zoals super credits, die de opgelegde norm tegen 2020 verzwakken, te behouden.

Het T&E rapport toont aan dat auto’s in 2011 3,3% zuiniger werden en minder CO2 uitstootten. Dat wil zeggen dat de autobouwers gemiddeld genomen nog maar 4% verwijderd zijn van het doel voor 2015 van 130 g CO2/km. Fiat, Toyota en Peugeot-Citroën hebben vier jaar voor datum de doelstelling al bereikt. T&E berekende dat op deze manier Europese constructeurs de brandstofefficiëntie van hun wagens jaarlijks met slechts 3,8% moeten verbeteren om de doelstelling tegen 2020 te halen.

“Geoptimaliseerd” voor testcyclus, niet voor de weg

Opvallend in het rapport is ook de vaststelling dat de kloof tussen het theoretische en het reële brandstofverbruik van voertuigen groeit.

Brecht Van der Meulen van Greenpeace België: “Het is duidelijk dat een deel van de vooruitgang die de auto-industrie heeft geboekt de voorbije jaren, vooral gericht was op het optimaliseren van de wagens voor de testcyclus. Dat resulteert in wagens die op papier goed presteren, maar in realiteit een pak meer verbruiken. Dit moet dringend een halt toegeroepen worden. Ofwel moeten de CO2-normen strenger om het verlies te compenseren.”

Luchtkwaliteit Klimaatbeleid