Een bedrijfswagen: Warren Buffet kan er enkel van dromen

In de VS betaalt Warren Buffet minder belasting dan zijn secretaresse. “Hier in België is het nog gekker: een kaderlid betaalt vijf maal minder voor het privé gebruik van zijn BMW 5 bedrijfswagen dan zijn secretaresse voor haar particuliere Volkswagen Golf. Dat komt omdat de overheid met 4 miljard euro belastingsgeld het privé gebruik van bedrijfswagens subsidieert”, zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu. Bond Beter Leefmilieu belicht de perverse sociale gevolgen van de fiscaliteit rond bedrijfswagens naar aanleiding van een voorstel tot hervorming van die fiscale gunstregeling door de Belgische milieufederaties.

Fiscale gunstregeling bedrijfswagens: perverse sociale gevolgen

De steun voor bedrijfswagens heeft perverse sociale gevolgen. Bond Beter Leefmilieu vergeleek de maandelijkse kost voor een werknemer van het gebruik van de populaire bedrijfswagen BMW5, met de maandelijkse kost van een particuliere Volkswagen golf. (zie annex) Blijkt dat door de steun van de overheid het 5 maal goedkoper is om met de BMW5 dan met de Golf rond te rijden. De BMW 5 kost als bedrijfswagen voor de gebruiker slechts 100 euro per maand als er jaarlijks 20.000 kilometer met gereden wordt. De Golf bekostigd door een particulier kost maandelijks 555 euro om er dezelfde afstand met af te leggen. De overheid bevoordeelt een fractie van de automobilisten, namelijk degenen die via hun werk een bedrijfswagen krijgen. Andere automobilisten, pendelaars en zachte weggebruikers betalen via hun belastingen voor het spotgoedkoop autogebruik van een klein deel van de bevolking.

Bedrijfswagens rijden meer

Bovendien doen bedrijfswagens het aantal gereden kilometers sterk toenemen. Volgens een studie, uitgevoerd in 2009 door verschillende universiteiten, leidt een bedrijfswagen gemiddeld jaarlijks tot 9200 extra gereden kilometers in vergelijking met particuliere wagens van mensen met hetzelfde profiel. Het feit dat heel wat bedrijfswagens een gratis tankkaart krijgen of een peulschil bijdragen aan de tankkosten, is daar niet vreemd aan. Het gebruik van bedrijfswagens niet langer fiscaal bevoordelen zou de files doen verkorten, de luchtkwaliteit in België verbeteren en de groeiende uitstoot van CO2 van het wegverkeer tegen gaan.

Deze regeling is absurd vindt Bond Beter Leefmilieu. Het is beter om de oorzaak van de scheefgroei aan te pakken: de hoge loonlasten. Daarbij aansluitend kan een fiscaal gunstige regeling voor een mobiliteitsbudget uitgewerkt worden. Dat is een som geld waarmee de werknemer eender welk vervoermiddel kan kiezen.

Annex

Berekening maandelijkse kost:

We gebruikten om het voordeel in natura te berekenen het voorbeeld van een BMW 5, één van de tien populairste bedrijfswagens in 2011. De BMW 520d130 heeft een CO2 uitstoot van 136 gram/km. We gaan er van uit dat de werknemer verder dan 25 km van zijn werk woont. Volgens de Car Tax Calculator van www.vacature.com bedraagt het voordeel van alle aard  voor deze bedrijfswagen 2417.4 € voor het inkomstenjaar 2011. Een doorsnee werknemer betaalt daarop de helft belastingen, wat een maandelijkse ‘kost’ geeft van 2417/2*12 = 100 euro. Deze werknemer hoeft verder niets bij te dragen aan aankoop, onderhoud, financiering, verzekering of brandstof van de wagen.

Om de maandelijkse kost van een Volkswagen Golf 3d 2.0 Trendline te berekenen gebruikten we de module “berekening van de kostprijs per maand” van www.autogids.be. De maandelijkse kost bedraagt 555 euro, bij 20.000 kilometer.

Meer info

Bekijk de fiscale fiche bedrijfswagens op de website van BBL