Een moedig mobiliteitsbeleid ontmoedigt autogebruik

Eén op drie  Vlamingen zit graag en vaak in zijn auto, zelfs om enkele honderden meters verderop naar de bakker te gaan. "Hallucinant" noemt Vlaams minister van Mobililteit en Openbare Werken Hilde Crevits deze trend. Het is inderdaad hallucinant, vooral als je ziet hoe de argumenten tegen veelvuldig autogebruik zich opstapelen en hoe onze politici nauwelijks aanstalten maken om daar structureel op te reageren. Integendeel zelfs, we zien vooral beslissingen die de andere kant uitgaan. Denk maar aan de beslissing van de Vlaamse regering om het megashoppingcenter Uplace in Machelen bij Vilvoorde goed te keuren of om maatregelen voor de verbetering van luchtkwaliteit uit te stellen tot 2016.

De problemen waarmee Vlaanderen kampt doordat we het autogebruik nog altijd als de norm voor ons verplaatsingsgedrag te hanteren, zijn niet min. De luchtkwaliteit in steden verslechtert zienderogen, fietsers en voetgangers worden weggedrukt, wachttijden in de files en de daarmee gepaard gaande economische kost nemen toe, de kosten voor infrastructuurwerken lopen op, evenals de kosten voor gezondheidszorg… .

Als kleine, compacte regio heeft Vlaanderen er alle belang bij om over te schakelen naar een ander verplaatsingsgedrag, waarbij stappen, fietsen en openbaar vervoer de norm zijn, zeker in en nabij de steden. Maar zolang de auto relatief goedkoop blijft en overal toegelaten wordt, zal er van een verandering in dat mobiliteitsgedrag weinig in huis komen. De paradigmashift die we dringend nodig hebben, zal dus wellicht nog lang op zich laten wachten.

Politieke partijen hebben op alle bestuursniveaus de opdracht om met structurele maatregelen werk te maken van minder autogebruik. Enkele voorbeelden:

- Schaf de fiscale voordelen voor bedrijfswagens af,

- Schaf de vrijstelling op accijnzen af,

- Investeer in openbaar vervoer,

- Investeer in en draag zorg voor fietsinfrastructuur,

- Zet buurtwegen opnieuw in voor korte verplaatsingen,

- Voer een strikt parkeerbeleid in de steden,

- Voer meer zones-30 in en zorg voor de handhaving ervan,

- Installeer fietsdeelpunten in de steden.

Kortom, voer een beleid dat meer inhoudt dan de aanleg van enkele fietspaden.  Het draagvlak voor leefbare steden en betere mobiliteit bij de Vlaamse kiezer is al aanzienlijk. Het kan alleen maar groeien.

Luchtkwaliteit