Europees parlement stelt emissienormenzware mobiele machines uit

Op woensdag 16 maart ging de milieucommissie van het Europees Parlement akkoord om de emissienormen voor zware bouwmachines, landbouwmachines, diesellocomotieven en andere niet voor de weg bestemde mobiele machines te verzwakken. De nieuwe emissienormen treden de volgende 3 jaren niet volledig in werking. Nochtans legde Europa al in 2004 deze standaarden op. Bovendien beloofde de Europese Commissie in januari 2011, “maatregelen te nemen die lidstaten helpen om de Europese luchtkwaliteitsdoelstellingen te halen.” Het verminderen van emissies van voertuigen en machines maakte deel uit van deze maatregelen.

Deze tegenstrijdige signalen kunnen niet anders dan de geloofwaardigheid van de Europese richtlijnen over luchtkwaliteit ondermijnen. Antoine Kedzierski van Transport & Environment drukte dit als volgt uit: 

“Het is zeer ironisch dat Europa een maatregel stemt die de luchtkwaliteit zal verslechteren terwijl Europa in januari nog zei dat het absoluut een betere luchtkwaliteit wenst. Dit voorstel ondermijnt daarom de geloofwaardigheid van het Europees beleid voor de vermindering van de uitstoot van fijn stof (PM) en stikstofoxiden (NOx). Het zorgt voor een gevaarlijk precedent. De Europese commissie moet zo snel mogelijk met maatregelen komen die ervoor zorgen dat de emissies van deze machines niet meer gigantisch veel boven deze van auto’s en vrachtwagens liggen“

Emissiestandaarden voor graafmachines en andere zware mobiele machines liggen inderdaad ver achter op de emissiestandaarden van auto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Het gevolg ervan is dat een kleine hoeveelheid zware mobile machines vandaag instaat voor 16% van de Europese emissies van stikstofoxides en 7% van de fijn stof emissies.