Opiniepeiling bij zakenreizigers stemt hoopvol: ze willen minder, anders of zelfs helemaal niet vliegen na corona. - © Artem Zhukov

Europese zakenreiziger is van plan om minder te vliegen, ook na COVID-19

Opiniepeiling bij zakenreizigers stemt hoopvol: ze willen minder, anders of zelfs helemaal niet vliegen na corona. - © Artem Zhukov

Vliegtuigreizen maken een groot deel uit van de CO2-voetafdruk en zijn tegelijkertijd een grote kostenpost van veel bedrijven in de technologische, financiële en consultancysector. Bovendien veroorzaken die zakenreizen een disproportioneel groot deel van de uitstoot van commerciële luchtvaart. Heel wat bedrijven staan dan ook onder toenemende publieke druk om klimaatactie te ondernemen en hun emissies terug te dringen. Een recente opiniepeiling toont alvast het draagvlak bij Europese zakenreizigers* om in de toekomst minder te vliegen.

Nu vaccinatiestrategieën wereldwijd worden uitgerold, rijst de vraag op welke manier we binnenkort deelnemen aan internationale business meetings. Zijn digitale meetings een blijver? Of nemen zakenreizigers opnieuw massaal het vliegtuig? Volgens een recente opiniepeiling bij Europese zakenreizigers, zullen business trips er alleszins anders uitzien in de toekomst:

  • 42% van de bevraagde zakenreizigers stelt dat ze minder zullen vliegen dankzij de videoconferentie-software, ook als de COVID-19 reisbeperkingen zijn opgeheven. 
  • 5% stelt dat ze helemaal geen vliegtuig meer zullen nemen voor professionele doeleinden, zelfs wanneer reisbeperkingen volledig zijn opgeheven.
  • De meerderheid van Europese zakenreizigers vindt dat de stopzetting van vliegreizen geen invloed heeft gehad op hun professioneel leven in 2020, of dat hun professioneel leven er zelfs op vooruit ging.
  • Als je voor een treinreis hetzelfde zou betalen als voor een vliegreis, dan zou 6 op 10 Engelse zakenreizigers de trein verkiezen om te reizen. 
  • Bijna 6 op 10 Europese zakenreizigers zijn bereid om hun premiumticket (eersteklas of businessclass) te ruilen voor economyclass om op die manier de klimaatimpact van hun vliegreis te verminderen.  
  • De meeste Europese zakenreizigers zijn van mening dat beleidsmakers de gratis emissierechten voor luchtvaartmaatschappijen binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU-ETS) moeten beëindigen.

Deze bevraging toont dat er een draagvlak is bij Europese zakenreizigers om minder, anders of zelfs helemaal niet (meer) te vliegen

Deze bevraging toont dat er een draagvlak is bij Europese zakenreizigers om minder, anders of zelfs helemaal niet (meer) te vliegen. We kijken uit naar grote Belgische bedrijven die de daad bij het woord voegen. Materialise, Stad Leuven, KU Leuven en Universiteit Gent gaven alvast het goede voorbeeld.

Meer weten? Raadpleeg de samenvatting van de resultaten van de bevraging

* 1,414 zakenreizigers uit zeven Europese landen (Duitsland, Spanje, Frankrijk, Nederland, Zweden, Denemarken, Verenigd Koninkrijk) namen deel aan de YouGov bevraging tussen 14 december 2020 en 20 januari 2021.

Luchtvaart

Meer over Luchtvaart