Geluidsactieplannen verkeerslawaai volstaan niet

Nog tot 16 december loopt het openbaar onderzoek over de ontwerp actieplannen tegen geluidshinder langs de drukste autowegen, spoorwegen en de luchthaven van Zaventem. Het uitwerken van die actieplannen vloeit voort uit de Europese richtlijn tegen geluidsoverlast. Zeker voor Vlaanderen zijn die actieplannen geen overbodige luxe. Eén Vlaming op drie wordt blootgesteld aan te hoge geluidsniveaus, wat een stuk meer is dan in de rest van Europa. Geluidsoverlast zorgt voor allerlei gezondheidsproblemen zoals meer stress, te hoge bloeddruk, leerachterstand bij kinderen,…

Het wegverkeer is in Vlaanderen de belangrijkste oorzaak van geluidsproblemen. Dat hoeft ook niet te verbazen, rekening houdende met ons zeer fijnmazige wegennet, gecombineerd met een gebrekkige ruimtelijke ordening en een overmaat aan lintbebouwing. Er liggen gewoon te veel woonzones op te korte afstand van drukke autowegen. Daarom is het alvast positief dat het actieplan specifiek de link legt met ruimtelijke planning. Jammer genoeg blijft die bedoeling wel zeer vaag. De Vlaamse overheid zal “nagaan hoe ze lokale overheden kan begeleiden bij het bepalen van de wenselijkheid van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen”,.

Al bij al is het geluidsactieplan voor autowegen maar een mager beestje. Het actieplan geeft vooral een overzicht van reeds bestaande maatregelen, zoals een lijst van de plaatsen waar er geluidsschermen zullen geplaatst worden en waar het wegdek wordt heraangelegd. Maar deze werken zaten al in het lopende investeringsprogramma voor 2010. Wat er daarna zal gebeuren is niet duidelijk. Hoeveel geld er zal voorzien worden ook niet. En hier staat of valt alles mee, want het aanleggen van geluidsschermen is zeer duur. Gemeentebesturen bijvoorbeeld klagen al jaren aan dat de financiële ondersteuning die ze krijgen voor het inplanten van geluidsschermen te beperkt is. Enkel bij zeer hoge geluidsniveaus van meer dan 80 decibel betaalt de Vlaamse overheid het volledige bedrag. In de andere gevallen moet het lokale besturen meebetalen. Zeker kleinere gemeenten, met een beperkt budget, kunnen dat niet. Deze regeling blijft ongewijzigd. In essentie zal het huidige beleid dus worden verder gezet, zonder echte versnellingen of vernieuwingen. En dat was nu juist de bedoeling van de Europese richtlijn…

Bond Beter Leefmilieu zal een eigen reactie indienen tijdens het openbaar onderzoek en brengt ook via de Mina-Raad advies uit over de actieplannen. Wordt vervolgd.