Helft Belgische bedrijven bevindt zich op Mars

Afgelopen week verschenen maar liefst drie studies die een aantal prangende tegenstellingen blootleggen tussen de Belgische bedrijven, hun grote globale concurrenten en de Belgische werknemers.

Zo stelde een recente globale studie van Ernst & Young, uitgevoerd onder een driehonderdtal grote ondernemingen (elk groter dan 1 miljard US $ jaarlijkse omzet) dat er een heel groot bewustzijn bestaat rond klimaatverandering. Bedrijfsleiders zijn zich bewust van zowel de bedreigingen als de opportuniteiten dat dit met zich meebrengt. Niet minder dan 70 procent onder hen voorziet tussen 2010 en 2012 hogere uitgaven voor initiatieven rond klimaatverandering. De motivatie hiervoor was zowel om kosten te besparen als om omzet te genereren rond klimaatveranderingsissues. Ongeveer de helft van de ondervraagden denkt hierbij aan het opstarten van nieuwe ondernemingen of activiteiten en het investeren in nieuwe producten en diensten. Tevens werd de verhoogde interesse en druk van de aandeelhouders rond dit thema gezien als een motivatie om actie te ondernemen.

Op hetzelfde moment publiceerde het Nieuwsblad de resultaten van een studie uitgevoerd door Indigov, in opdracht van softwareleverancier SAP. Deze resultaten zijn gebaseerd op een enquête onder 648 grote en kleinere Belgische bedrijven. Het contrast tussen Belgische en grote buitenlandse bedrijven is opmerkelijk. Zo vond niet minder dan 57 procent van de ondervraagde Belgische ondernemingen dat duurzaamheid slechts een modeverschijnsel is.

Bij amper een op de vier bedrijven heeft het onderwerp duurzaamheid ooit op de agenda van de directieraad gestaan. Minder dan een op vijf heeft iemand in de rangen die een duurzaamheidsbeleid uitstippelt.. Bij die zeldzame Belgische bedrijven die wel duurzaamheidgerelateerde maatregelen hebben genomen, zijn kostenbesparingen de voornaamste drijfveer. De tweede belangrijkste motivatie is het bedrijfsimago. Indigov heeft wel aangegeven dat de resultaten voor grotere Belgische bedrijven minder schrijnend zijn dan die voor de kleinere bedrijven.

Vorige week voerde Jobat nog een andere studie uit bij meer dan 6000 respondenten. Daaruit blijkt dan weer dat 9 op de 10 werknemers het belangrijk vinden dat het bedrijf waarvoor ze werken milieubewust denkt en handelt. Niet minder dan 6 op de 10 sollicitanten houdt rekening met de aanwezigheid van een doordachte ecostrategie en milieubewustheid om al dan niet bij een bedrijf te solliciteren.

 

We kunnen hier drie zaken uit concluderen, die telkens een negatieve impact zullen hebben op de economie en de kansen voor onze bedrijven. Ten eerste: meer dan de helft van de Belgische bedrijven stelt zich, door een gebrek aan inzicht in het belang van duurzaamheid, bloot aan potentiële bedreigingen en mist een strategie om in te spelen op de potentiële opportuniteiten die een doordachte duurzaamheidsstrategie biedt.  Ten tweede: meer dan de helft van de werkgevers zien het belang niet van een duurzaamheidstrategie voor het aantrekken en behouden van talent. Ten derde blijkt dat grote globale bedrijven gemiddeld wél veel meer aandacht hebben voor duurzaamheid, zowel als opportuniteit als bedreiging.

Als concurrenten een toekomstgerichte strategie hebben, en meer dan de helft van de Belgische ondernemingen duurzaamheid een modeverschijnsel noemt, hebben we een groot probleem.

Kostenbesparingen (energie-efficientie, papierverbruik, wagenpark) zijn belangrijk en komen veelal neer op gezond verstand bedrijfsvoering. Daar is niets fout mee. Het realiseren van nieuwe opportuniteiten onder de vorm van nieuwe producten en diensten is minstens zo belangrijk voor de langetermijnstrategie van een onderneming. Hier de boot missen kan desastreuze gevolgen hebben. Niet alleen het hoe is belangrijk, op termijn primeer het wat.

Een aantal federaties die zogezegd de belangen verdedigen van hun bedrijfsleden zouden er goed aan doen zich toe te leggen op het ondersteunen van hun leden bij het opzetten en uitrollen van wel doordachte duurzaamheidstrategieën. Vandaag zien wij het nog bijna dagelijks dat bedrijfsfederaties achterhoedegevechten leveren tegen duurzaamheidinitiatieven in de domeinen van fiscaliteit, mobiliteit, energie, materiaalkringlopen, enz….

Minimalistisch bekeken is duurzaamheidbeleid niets minder dan de langetermijn risicomanagementstrategie van een onderneming. Tijd om de mouwen op te rollen en samen te vechten voor die zaken die voor onze ondernemers en werknemers het verschil gaan maken. Diegene die het schoentje past, trekke het aan: een ommezwaai van 180˚ , aub. Als u het niet doet, doen uw concurrenten het. Dat zou pas een modeverschijnsel zijn.

Meer info: 

- Ernst & Young studie: Action amid uncertainty: the business response to climate change. http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/Action_amid_uncertainty/$FILE/Action_amid_uncertainty.pdf

- Jobat studie: http://www.jobat.be/lib/pdf/Jobat-Groene-werkgever-20090620.pdf

- Nieuwsblad artikel over Indigov studie: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100609_040